traffipax

Gyorshajtás: szigorúbban büntet a rendőrség, mint hittük

Ország

2023 májusától szigorúbban veszik a közúti gyorshajtást a rendőrök, sok évtizedes gyakorlattal szakítva ezentúl pontosnak tekintik a traffipaxok által mért adatokat.

Alacsonyabb sebesség elérése után kapnak bírságot a gyorshajtók – írja a Vezess.hu. Úgy értesültek, hogy május 1-től nincs többé a korábbi ráhagyás a traffipaxok által kiírt sebességre, az értesülésüket pedig ezzel erősítette meg a rendőrség:

A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét

A traffipaxok hibahatárának hívott eltérés óránként 100 kilométeres sebességig 3 km/óra volt, felette 3 százalékos eltérést toleráltak a mért adatokhoz képest.

Az évtizedek óta követett gyakorlat megváltoztatásával tulajdonképpen a hatályos jogszabályok szerint jár el a rendőrség. A mérésügyről szóló törvény ugyanis leszögezi, egy hitelesített mérőeszközt egészen addig pontosnak kell tekinteni, amíg be nem bizonyosodik róla, hogy pontatlan lenne.

Nem csak azokra vonatkozik, akiket megállítanak

A szabálymódosítást sokan úgy értelmezték, hogy ahol továbbra sem állítják meg a gyorshajtókat, ott megmarad az elvi lehetősége a sebesség túllépés megúszásának. Ezt azt jelentette volna, hogy 100 km/óra alatt plusz 15 km/óráig, míg 100 km/óra felett 20 km/óráig nem az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség. Vagyis autópályán példádul 150 km/órával is elkerülhető lett volna a bírság saját autóval.

Ez a feltevés téves, Óberling József ezredes, rendőrségi főtanácsos, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a kreszvaltozas.hu-nak adott interjújában tisztázta a dolgot.

Mint elmondta, a kismértékű sebességtúllépéseket szabálysértési eljárásban vizsgálják. Itt is megvan annak a lehetősége, hogy a szabálysértési hatóság az eljárás során azonosítsa a járművezetőt. Persze az intézkedések során arra törekszenek, hogy a helyszínen tegyenek pontot az ügy végére.

Az egyértelműség kedvéért Óberling ezredes egy példát is mutatott:

Mi történik, ha valakit 52 km/óra sebességgel mérnek be lakott területen 50 km/óra megengedett legnagyobb sebeséghatár mellett, illetve akkor, ha autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával fut bele a „traffipaxba”?

Május 1. előtt az 52 km/óra mért értékből levontunk 3 km/órát, így a kapott 49 km/óra megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető, így nem is intézkedtünk. Ma – ennél a példánál maradva – a mért sebességen nem változtatunk, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézkedünk.

A 151 km/óra sebesség esetén május 1. előtt levontunk 3%-ot, igy a megállapított sebesség 146.5 km/óra lett. Ez a túllépés, ha nem történt megállítás, korábban nem volt szankcionálható. Ugyanakkor most a 151 km/óra sebességet nem csökkentjük 3%-kal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is, az objektív felelősség alapján bírságolandó 30.000.- Ft-tal.

Kis könnyebbség, hogy a május 1. előtt detektált jogsértéseknél a régi rend szerint állapítják meg a szankciót, függetlenül attól, hogy a hatóság a döntését csak ezen időpont után hozza meg.

Az interjúban kitértek arra a problémára is, amely szerint egyes régebbi autókban pontatlan a sebességmérő. Ezzel kapcsolatban Óberling úgy vélekedett, az autógyártók a sebességmérőt mindig pozitív tűréssel gyártják, vagyis azok vagy pontosan mutatják a haladási sebességet, vagy valamelyest többet mutatnak annál.

Mindemellett a jármű jó műszaki állapota a kocsi használójának a felelőssége, tehát ha valakinek rossz a sebességmérője, akkor a rendőrségtől nem várható el ennek a tolerálása, hiszen műszakilag nem megfelelő állapotú járművel elméletileg nem lehet részt venni a közúti közlekedésben

– mondta az ezredes.