Az akkumulátorgyárak Magyarországra telepítéséről, valamint iskolai bántalmazásról is szó volt napirend előtt az Országgyűlés keddi ülésén.
LMP: az akkumulátorgyárak kizsákmányolják az országot
Kanász-Nagy Máté (LMP) szerint a Magyarországra települő akkumulátorgyárak kizsákmányolják a természetet, a munkaerőt, a profitot elviszik, de a szennyezést itt hagyják.
Kijelentette: pártja ellenzi, hogy a külföldi tőkeberuházások érdekében leépítik a természetvédelmi, környezetvédelmi intézményrendszert, hogy e cégek ki tudják zsákmányolni a természeti erőforrásokat és a magyar munkaerőt. Szerinte a bérek Magyarországon messze elmaradnak a hasonló külföldi üzemekben dolgozó munkavállalókétól.
Elmondta: tavaly 2600 milliárd forintnyi támogatást adott a kormány ide települő multicégeknek, a forrás 75 százalékát akkumulátorgyáraknak. Ezek a projektek bizonyítják, hogy akkugyarmattá akarják tenni az országot – mondta.
Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára azt mondta: az elektromosautó-ipar viszonylag új dolog, így érthető az emberek idegenkedése, de Magyarországon egyetlen beruházás sem valósulhat meg, ha nem tartja be a legszigorúbb környezetvédelmi és biztonsági előírásokat. Ezt a kormány elvárja, a hivatalok pedig betartatják – hangsúlyozta.
Kijelentette ugyanakkor: nem tartja helyesnek, hogy egyes politikai csoportok indulatot gerjesztenek és álhíreket terjesztenek. Az LMP szerinte ugyanazt mondja, mint a “Gyurcsány-kórus” többi tagja és szembe megy a magyar érdekekkel.
Úgy fogalmazott: az egész világ akkumulátorgyárakat épít. A kínai CATL Németországban is épített már gyárat, az ottani zöld és szocialista koalíció pedig az egyik legfontosabb beruházásnak nevezte az – hívta fel a figyelmet.
Párbeszéd: gondolják át a CATL Debrecenbe telepítését!
Szabó Tímea, a Párbeszéd frakcióvezetője arról beszélt, hogy szerinte a magyar és az európai jogot is sérti a CATL akkumulátorgyár Debrecenbe telepítése, ezért párttársa, Jávor Benedek panaszt is tett Brüsszelben.
A beruházás sérti például a termőföldvédelmi törvényt, az ugyanis kimondja, hogy az átlagosnál jobb minőségű föld nem minősíthető át. Egy európai norma az emberek tájékoztatását írja elő, egy másik a környezeti hatás kellő felmérését – sorolta, hangsúlyozva: egyiket sem sikerül betartani.
Hozzátette, Debrecenben indokolt lenne a vízhasználati engedélyek felülvizsgálata, mégis egy nagy vízigényű gyárat engedélyeznek. Azt kérte a kormánytól: gondolja meg ezt a szerinte súlyosan környezetszennyező, a vízbázisokat veszélyeztető, a jövő generációk életét megnyomorító és hozzáadott értéket nem tartalmazó tervet, és álljon át egy környezetvédő megoldásra.
Dollárbaloldalazós interjút adott Kósa Lajos és Pósán László a debreceni akkumulátorgyár kapcsán
Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára kifogásolta, hogy “Jávor Benedek ismét a hazáját mószerolja”. Felhívta a figyelmet arra, hogy az unió szinte mindent az elektromos autózásra tett fel, 2035-től csak ilyen autókat lehet forgalomba hozni. Ezért sok ország törekszik arra, hogy ezen új iparágak központjává váljon. A kérdés így az: lesz-e Magyarországon autógyártás a jövőben. Megjegyezte, az iparághoz más most is 160 ezer munkahely kötődik.
Szigorú környezetvédelmi szabályok vannak érvényben, ezek betartása minden beruházónak kötelessége – emelte ki. Szólt a Párbeszéd azon javaslatairól, amelyek szerinte nem szolgálják az ország érdekét, ilyennek nevezve a fegyverküldést Ukrajnába.
(MTI)