A motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelője (ETC-érzékelő) elengedhetetlen az autó optimális működéséhez. Az optimális működés biztosítása érdekében a legtöbb esetben az érzékelő a motor termosztátjának közelében helyezkedik el. A hőmérsékletérzékelő hegye általában a motor hűtőfolyadékának közelében található és a hűtőfolyadék által kibocsátott hőmérsékletet méri. Az érzékelő által leolvasott hőmérsékletet ezután jelként elküldi a fedélzeti számítógépnek vagy a motorvezérlő rendszernek. A motorvezérlő rendszer a hőmérsékletérzékelőtől kapott információkat használja fel a motor egyes funkcióinak működtetésére vagy beállítására.
Az motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjének működési elve
Az ECT-érzékelőt egy olyan áramkörbe csatlakoztatják, amelyet jellemzően +5 V-os referenciafeszültséggel látnak el. Hideg motorban és 20 ºC-os környezeti hőmérsékleten az érzékelő ellenállása 2000Ω és 3000Ω között van. A motor beindítása után a hűtőfolyadék hőmérséklete emelkedni kezd. Az ECT fokozatosan felmelegszik, és ellenállása ezzel arányosan csökken. Ellenállása 90 ºC-on 200Ω és 300Ω között van. Az ECU érzékeli a változást az áramkörben, majd beállítja az időzítést és az üzemanyag mennyiségét, hogy a motor optimális teljesítményt nyújtson, akár hideg, akár meleg motornál. Egyes modern járműveken az ECU ezt a jelet használja a hőmérsékletmérő kijelzésének beállítására is.
A hűtőszenzor fotója az autodoc.hu ról származik
A motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjének típusai
Negatív hőmérsékleti együtthatóval. Ezek az autókban használt legnépszerűbb érzékelők. Ellenállásuk a hőmérséklet növekedésével csökken.
Pozitív hőmérsékleti együtthatóval. Néhány régebbi rendszerben használatosak. Itt a feszültség és az ellenállás a hőmérséklet emelkedésével nő.
A motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjének hibája
Mint minden más alkatrész, az ECT-érzékelő is meghibásodhat, ami számos motorral kapcsolatos problémát eredményezhet. Ezért a komolyabb problémák elkerülése érdekében ajánlatos azonnal átvizsgálnunk autót.
Egy hibás hőmérsékletérzékelő rengeteg problémát okozhat a motornak, ezért fontos, hogy az érzékelő mindig jó állapotban legyen. Általában már magának az érzékelőnek a szemrevételezése is segít megállapítani, hogy hibás-e az alkatrész. Ezzel a módszerrel azonban csak a szabad szemmel ia látható sérüléseket tudjuk meghatározni, például az érzékelőben lévő repedést, szivárgást vagy korróziót.
Az érzékelő belső ellenállásának vizsgálatára egy digitális Volt Ohm-mérő (DVOM) használhatunk. A műszeren leolvasott értéket össze kell vetni a normál specifikációkkal. Ha a leolvasott érték az előírtakon belül van, de a probléma még mindig fennáll, akkor a vezetékezésben kell keresnünk hibát.
Az egyik legjobb módja annak megállapítására, hogy az ECT-érzékelő hibás vagy rosszul működik-e, ha megnézzük, hogy világít-e a motorellenőrző lámpa. Abban az esetben, ha a hőmérsékletérzékelő elromlott, a jármű motorjában lévő számítógép jelzést küld. Az adatokból aztán egy hibakódot aktiválódik, amely bekapcsolja a motorellenőrző lámpát.
A hibás ECT-érzékelő tünetei
Az ECT-érzékelő hibájának leggyakoribb tünete az autó műszerfalán megjelenő motorellenőrző lámpa és a motor teljesítményével kapcsolatos különböző problémák. A rossz vagy meghibásodott ETC-érzékelő fő tünetei a következők:
- Motorellenőrző lámpa kigyullad
- Rossz futásteljesítmény
- Nem kapcsolnak be az elektromos hűtőventilátorok
- Fekete füst távozik a kipufogócsőből
- Nehéz induló állapot
- Túlmelegedő motor
- Gyenge alapjárat
- Gyenge motorteljesítmény
Az ECT-érzékelő cseréje
A hőmérsékletérzékelő idővel elöregedhet és tönkremehet, ezért fontos tudni, hogyan kell cserélni a hibás alkatrészt. Az érzékelő cseréje gyakran javasolt a motor újjáépítésekor, illetve valamilyen sérülés esetén. A művelet lépései a következők:
- Ha a motor és a hűtőfolyadék teljesen lehűlt, csatlakoztassuk le az akkumulátort. Ez minden elektromossággal kapcsolatos eljárásnál ajánlott.
- Távolítsuk el a műanyag motorburkolatokat. A motortól függően előfordulhat, hogy el kell távolítanunk a műanyag légbeszívó csövek egy részét.
- Keressük meg a motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjét. Általában a termosztátház közelében található, de a motor bármelyik hűtőfolyosójának közelében is elhelyezhető. A jármű műszaki leírása pontosan megmutatja, hogy hol van, de ha nincs ilyenünk, keressünk egy hűtőtömlőt, amelynek a közelében egy elektromos csatlakozó van.
- Részlegesen engedjük le a hűtőrendszert, vagy végezzünk hűtőfolyadék-öblítést, ha esedékes. Ez a lépés megakadályozza, hogy a következő két lépésben a hűtőfolyadék ellenőrizetlenül szétfolyjon a motoron.
- Húzzuk le az elektromos csatlakozót az érzékelőről a fül megnyomásával és a csatlakozó meghúzásával.
- Egy racsnis csavarkulcs segítségével csavarjuk ki a hűtőfolyadék-hőmérsékletérzékelőt a hűtőfolyadék-csatornából.
- Helyezzük be az új érzékelőt. A műszaki kézikönyvben megadott specifikációnak megfelelő nyomatékot kell alkalmazni.
- Csatlakoztassuk az elektromos csatlakozót, és győződjünk meg róla, hogy az teljesen bepattan.
- Helyezzük vissza a motorburkolatokat és a légbeömlőnyílást, majd töltsük fel újra a hűtőrendszert.
- Csatlakoztassuk újra az akkumulátort, Ezután indítsuk be a motort, és győződjünk meg róla, hogy az “ellenőrző motor” lámpa kialudt.
- Tegyünk egy próbautat és közben figyeljük a hőmérsékletérzékelőt, hogy megfelelően működik-e. Néhány nap elteltével ellenőrizzük újra a hűtőfolyadék szintjét. (x)