A motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelő

Ország

A motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelője (ETC-érzékelő) elengedhetetlen az autó optimális működéséhez.  Az optimális működés biztosítása érdekében a legtöbb esetben az érzékelő a motor termosztátjának közelében helyezkedik el. A hőmérsékletérzékelő hegye általában a motor hűtőfolyadékának közelében található és a hűtőfolyadék által kibocsátott hőmérsékletet méri. Az érzékelő által leolvasott hőmérsékletet ezután jelként elküldi a fedélzeti számítógépnek vagy a motorvezérlő rendszernek. A motorvezérlő rendszer a hőmérsékletérzékelőtől kapott információkat használja fel a motor egyes funkcióinak működtetésére vagy beállítására.

Az motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjének működési elve

Az ECT-érzékelőt egy olyan áramkörbe csatlakoztatják, amelyet jellemzően +5 V-os referenciafeszültséggel látnak el. Hideg motorban és 20 ºC-os környezeti hőmérsékleten az érzékelő ellenállása 2000Ω és 3000Ω között van. A motor beindítása után a hűtőfolyadék hőmérséklete emelkedni kezd. Az ECT fokozatosan felmelegszik, és ellenállása ezzel arányosan csökken. Ellenállása 90 ºC-on 200Ω és 300Ω között van. Az ECU érzékeli a változást az áramkörben, majd beállítja az időzítést és az üzemanyag mennyiségét, hogy a motor optimális teljesítményt nyújtson, akár hideg, akár meleg motornál. Egyes modern járműveken az ECU ezt a jelet használja a hőmérsékletmérő kijelzésének beállítására is.

A hűtőszenzor fotója az autodoc.hu ról származik

A motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjének típusai

Negatív hőmérsékleti együtthatóval. Ezek az autókban használt legnépszerűbb érzékelők. Ellenállásuk a hőmérséklet növekedésével csökken.

Pozitív hőmérsékleti együtthatóval. Néhány régebbi rendszerben használatosak. Itt a feszültség és az ellenállás a hőmérséklet emelkedésével nő.

A motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjének hibája

Mint minden más alkatrész, az ECT-érzékelő is meghibásodhat, ami számos motorral kapcsolatos problémát eredményezhet. Ezért a komolyabb problémák elkerülése érdekében ajánlatos azonnal átvizsgálnunk autót.

Egy hibás hőmérsékletérzékelő rengeteg problémát okozhat a motornak, ezért fontos, hogy az érzékelő mindig jó állapotban legyen. Általában már magának az érzékelőnek a szemrevételezése is segít megállapítani, hogy hibás-e az alkatrész. Ezzel a módszerrel azonban csak a szabad szemmel ia látható sérüléseket tudjuk meghatározni, például az érzékelőben lévő repedést, szivárgást vagy korróziót.

Az érzékelő belső ellenállásának vizsgálatára egy digitális Volt Ohm-mérő (DVOM) használhatunk. A műszeren leolvasott értéket össze kell vetni a normál specifikációkkal. Ha a leolvasott érték az előírtakon belül van, de a probléma még mindig fennáll, akkor a vezetékezésben kell keresnünk hibát.

Az egyik legjobb módja annak megállapítására, hogy az ECT-érzékelő hibás vagy rosszul működik-e, ha megnézzük, hogy világít-e a motorellenőrző lámpa. Abban az esetben, ha a hőmérsékletérzékelő elromlott, a jármű motorjában lévő számítógép jelzést küld. Az adatokból aztán egy hibakódot aktiválódik, amely bekapcsolja a motorellenőrző lámpát.

A hibás ECT-érzékelő tünetei

Az ECT-érzékelő hibájának leggyakoribb tünete az autó műszerfalán megjelenő motorellenőrző lámpa és a motor teljesítményével kapcsolatos különböző problémák. A rossz vagy meghibásodott ETC-érzékelő fő tünetei a következők:

  • Motorellenőrző lámpa kigyullad
  • Rossz futásteljesítmény
  • Nem kapcsolnak be az elektromos hűtőventilátorok
  • Fekete füst távozik a kipufogócsőből
  • Nehéz induló állapot
  • Túlmelegedő motor
  • Gyenge alapjárat
  • Gyenge motorteljesítmény

Az ECT-érzékelő cseréje

A hőmérsékletérzékelő idővel elöregedhet és tönkremehet, ezért fontos tudni, hogyan kell cserélni a hibás alkatrészt. Az érzékelő cseréje gyakran javasolt a motor újjáépítésekor, illetve valamilyen sérülés esetén. A művelet lépései a következők:

  1. Ha a motor és a hűtőfolyadék teljesen lehűlt, csatlakoztassuk le az akkumulátort. Ez minden elektromossággal kapcsolatos eljárásnál ajánlott.
  2. Távolítsuk el a műanyag motorburkolatokat. A motortól függően előfordulhat, hogy el kell távolítanunk a műanyag légbeszívó csövek egy részét.
  3. Keressük meg a motorhűtőfolyadék hőmérsékletérzékelőjét. Általában a termosztátház közelében található, de a motor bármelyik hűtőfolyosójának közelében is elhelyezhető. A jármű műszaki leírása pontosan megmutatja, hogy hol van, de ha nincs ilyenünk, keressünk egy hűtőtömlőt, amelynek a közelében egy elektromos csatlakozó van.
  4. Részlegesen engedjük le a hűtőrendszert, vagy végezzünk hűtőfolyadék-öblítést, ha esedékes. Ez a lépés megakadályozza, hogy a következő két lépésben a hűtőfolyadék ellenőrizetlenül szétfolyjon a motoron.
  5. Húzzuk le az elektromos csatlakozót az érzékelőről a fül megnyomásával és a csatlakozó meghúzásával.
  6. Egy racsnis csavarkulcs segítségével csavarjuk ki a hűtőfolyadék-hőmérsékletérzékelőt a hűtőfolyadék-csatornából.
  7. Helyezzük be az új érzékelőt. A műszaki kézikönyvben megadott specifikációnak megfelelő nyomatékot kell alkalmazni.
  8. Csatlakoztassuk az elektromos csatlakozót, és győződjünk meg róla, hogy az teljesen bepattan.
  9. Helyezzük vissza a motorburkolatokat és a légbeömlőnyílást, majd töltsük fel újra a hűtőrendszert.
  10. Csatlakoztassuk újra az akkumulátort, Ezután indítsuk be a motort, és győződjünk meg róla, hogy az “ellenőrző motor” lámpa kialudt.
  11. Tegyünk egy próbautat és közben figyeljük a hőmérsékletérzékelőt, hogy megfelelően működik-e. Néhány nap elteltével ellenőrizzük újra a hűtőfolyadék szintjét. (x)