9 órás iskolakezdésért indított kampányt a TizenX, a Momentum ifjúsági szervezete

Ország

A Momentum TizenX-ben már régóta aggódva figyelik a Fidesz és a Kormányzat ámokfutásait ifjúságpolitikai téren – írja közleményében a párt. Úgy látják, a sokat és jogosan kritizált oktatás fejlesztésében a kormánypárt nem hajlandó érdemi előrelépést tenni, pedig sok esetben nem igényelne milliárdokat egy-egy jövőbe mutató intézkedés.

A mai, kampánynyitó sajtótájékoztatón a TizenX elnöke, Béres Péter kifejtette, hogy a középiskolások között egyértelműen megfigyelhető tendencia, hogy egyre tovább maradnak ébren, a jelenlegi korai iskolakezdés mellett is egyre később fekszenek le. Egyértelműen látszik, hogy most sem hatékony a 0-1. órában a munka, sokan 1 órája sincsenek ébren, amikor beülnek az iskolapadba. Tudományosan kimutatható, hogy a 9 órás kezdés mellett jóval magasabb a diákok teljesítménye. A koncentráció, a teljesítmény javítása mellett pedig olyan egyéb indokok is a későbbi iskolakezdés mellett szólnak, mint hogy a kevés alvás növeli a depresszió, az elhízás kockázatát is. 

“Miközben folyamatosan emelkedik az egészségtelenül alvók száma a Fidesz nem tesz semmit a diákokért, holott akár egy órával több alvás is már jelentősen növelhetné a tanulók iskolai teljesítményét. Szerintünk az oktatásnak a diákokról, és nem a NAT-ot rájuk erőltető Minisztériumról kell szólnia. Azt gondoljuk, hogy a 9 órás iskolakezdés fundamentális eleme a diákközpontú, hatékony oktatásnak.”

A sajtótájékoztatón a Momentum elnökségi tagja és oktatáspolitikusa, Tóth Endre az aktuális járványhelyzetre és a kormány ezzel kapcsolatos hanyag munkájára hívta fel a figyelmet egy olyan eljárási protokollt javasolva, mellyel az oktatási intézményekben el lehet kerülni a nagyobb gócpontok kialakulását:

  1. Kötelező maszkviselés! A kormány biztosítson maszkot minden diáknak, tanárnak és iskolai dolgozónak.

  2. Folyamatos, kiterjedt tesztelés az oktatási intézményekben!

  3. 9 órás iskolakezdés – a kontaktszám csökkentés érdekében (is)!

  4. Pandémiás pótlékot az iskolai takarítóknak! Az iskolák megfelelő fertőtlenítése csak extra munkaórákkal lehetséges, a kormányzatnak ebben segítenie kell az iskolákat!

  5. Felkészülés a digitális munkarend újbóli bevezetésére! Az eszköz és internet ellátottság még mindig alkalmatlan arra, hogy mindenki számára hozzáférhető oktatás valósuljon meg digitális formában.

  6. Tanárok számára biztosítsanak továbbképzéseket az eszközök használatát és a digitális tanítás módszertanát illetően is!

  7. Ha romlik a helyzet, fokozatos, regionális fellépésre van szükség! A digitális vagy hibrid oktatást azon a területen vezesség be, ahol ez valóban indokolt, ne zárják be az összes iskolát. Emellett fokozatosság szükséges a korosztályok tekintetében is: először a középiskolások, majd a felsőtagozatosok esetében hozzanak intézkedéseket, legvégül az alsó tagozatosok tekintetében, hiszen nekik van a legnagyobb szükségük a tanárok személyes segítségére.

A TizenX aktvistái emellett figyelemfelhívó akciót szerveztek több középiskola előtt is – olvasható a közleményben.