Szeged, Tabán iskola, költészet napja, Posztolj verset, gyerekek, diákok, iskola, oktatás, vers

Irodalmi kavalkád a szegedi Tabán iskolában a magyar költészet napja alkalmából

Helyi hírek

Három napos irodalmi kavalkáddal ünnepli a magyar költészet napját Szegeden a Tabán Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola. A diákok amellett, hogy csatlakoztak a Posztolj verset az utcára című akcióhoz, rendhagyó irodalomórán, versjátékon, drámapedagógiai foglalkozáson vehettek részt, és kihirdették számukra a márciusban meghirdetett Versbazár című pályázat győzteseit is. Az irodalmi kavalkádról röviden Csizmadia Juditot, a szegedi Tabán Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanárát kérdeztük.

– Fontos számunkra, hogy a diákok ne csak tanórai keretek között találkozzanak az irodalommal, hogy ne egy tantárgyat lássanak mindebben, hanem élmény legyen számukra találkozni a művekkel. Ahogy az is mérvadó, hogy az egyéniségük, a kreativitásuk, az értékválasztásuk teret kapjon. Ugyanakkor ez remek alkalom arra is, hogy az iskola falain kívül is megmutathassuk arculatunkat, értékeinket. Szívesen kapcsolódunk azokhoz a mozgalmakhoz, amelyek alkalmat adnak arra, hogy a technika uralta jelenünkben az olvasás fontosságára irányítsák a figyelmet. Ezért például a könyvajándékozás napjához és a hangos olvasás világnapjához is csatlakoztunk – emelte ki Csizmadia Judit.

Az irodalmi kavalkád első napján a gyerekek verseket posztoltak az iskola falaira, csatlakozva ezzel a Posztolj verset az utcára című akcióhoz. A klasszikus versek mellett, a kortárs versek is helyet kaptak.

– Néhánnyal több, mint száz vers gyűlt össze az akcióhoz. A klasszikus költőktől több érkezett – sőt talán Petőfi és József Attila vezetett is –,  közöttük Tóth Árpád, Pilinszky, Szabó Lőrinc, és sok-sok gyermekvers Weöres Sándortól, Kányádi Sándortól, Nemes Nagy Ágnestől. Ám a kortárs költők is szépen szerepeltek, Varró Dániel a kedvenc – mondta a tanárnő.

Csizmadia Judittól azt is megkérdeztük, mit jelentenek a mai gyerekek számára a versek.

– Általánosságban nehéz erre válaszolni, hisz a gyerekek is nagyon különbözőek. Ha úgy tolmácsoljuk feléjük, ha olyan találkozásokat kínálunk, ha olyan szituációkat teremtünk, amelyek során élményt jelentenek számukra a versek, akkor pozitív kötődésük alakul ki ezekhez. Talán a számok azt mutatják az iskolánkban, hogy megérinti nagyrészüket az irodalom, ugyanis több mint százan posztoltak verset, és 71 diák nyújtott be saját alkotást a Versbazár című versíró pályázatra márciusban, melynek eredményeit a héten hirdettük ki – ismertette.

Zárásképp összegezte az irodalmi kavalkád menetét.

– A magyar költészet napja köré iskolánkban minden évben több esemény, rendezvény épül. Idén két napon keresztül rendhagyó irodalomórákon vehettek részt a felső tagozatosok, meghívott előadókkal. Volt versjáték a Somogyi-könyvtár munkatársainak közreműködésével és sor kerül egy drámapedagógiai foglalkozásra is, Kállai Ákos, a Szegedi Nemzeti Színház munkatársa vezetésével.. Lezajlott az iskolai szavalóverseny, ezt követi a városi versmondóverseny, amit iskolánk szervez április 11-én. Ugyanezen a napon délelőtt a Versünnep című eseményünkön az egész iskola együtt versel, és a már említett versíró pályázat eredményhirdetésére is sor kerül, ahol elhangzanak a legjobb alkotások, az énekkarunk pedig megzenésített verseket ad elő – mesélte Csizmadia Judit.

Fotó: Frank Yvette