2024-ben öt nagy közlekedési csomópont fejlesztése indul el Debrecenben

Helyi hírek

A város kiemelt közlekedési csomópontjait érintő fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatót Papp László Debrecen polgármestere 2023. október 27-én.

Papp László polgármester elöljáróban elmondta: „A város legjelentősebb kihívása jelenleg a közlekedés.” Mint azt hozzátette a korábbi városfejlesztési program, az új Főnix terv egyik kiemelt pontja, ezáltal 2016 óta napirenden lévő példa a közlekedésfejlesztés Debrecenben. Ennek a hosszú ideje tervezett programnak a része nagy csomópontok átépítése, a nagyforgalmú utak áteresztőképességének a növelése és fejlesztése, valamint a lakossági kezdeményezésre megvalósuló utak építése. Ezek a fejlesztések jól láthatóan a költségvetésben és a kormánnyal kötött megállapodásokban is megjelennek.

A polgármester elmondta, hogy az elmúlt napokban megjelent több közbeszerzési felhívás. Ennek megfelelően 2024-ben öt nagy csomópont fejlesztése indul el Debrecenben. A város közlekedésének működőképességének fenntartása miatt ezek a fejlesztések ütemezetten indulnak el. 

Az első a Füredi út – Szabó Lőrinc utca – Csigekert utca csomópontja, amely egy feltétlenül szükséges fejlesztési eleme a debreceni közlekedési rendszernek, ugyanis a Liget lakópark kiközlekedése a város fő ütőerére megkerülhetetlenné teszi a csomópont megújítását. Ennek a munkálatai előreláthatólag a jövő év második negyedévében kezdődhetnek meg.

Fontos eleme ennek az útvonalnak, amely Debrecent kelet-nyugati irányban szeli át, az Árpád tér – Rakovszky utca – Ótemető utca csomópontjának átépítése. Papp László kiemelte, hogy mivel a kisajátítási eljárások a projekt esetében nem álltak le a tavalyi évben, így lehetőség van rá, hogy a kivitelezés ebben a csomópontban is megkezdődhessen előreláthatólag – az ütemezett megvalósítás miatt – a nyári szünet ideje alatt.

Papp László elmondta a Böszörményi út és a Vezér utca mentén élők számára jelent könnyítést a 33. sz. – 354-es sz. főút összekötése, amely a város északi elkerülője. Ez nagyjából 1,5 kilométer új út építése mellett egy külön szintű csomópont kialakítását teszi lehetővé. A polgármester a fejlesztésről elmondta, hogy rendkívül nagy forgalom zúdul a Böszörményi útra jelenleg. Erre jelent megoldást, hogy egyrészt a Józsa északi elkerülő út ad kitérési lehetőséget a város északi részénél az autópálya irányába, másrészről pedig ez a projekt ad egy alternatív útvonalat különszintű csomóponttal, amely bekapcsolja az Egyetemi Innovációs Parkot, a Deutsche Telekom és a Thyssenkrupp gyártóegységeit a város vérkeringésébe, lakóterület érintése nélkül.

A városvezető ezután a csomópont fejlesztések újabb helyszínéről, a Szoboszlói út – Erzsébet utca – Külsővásártér fejlesztéséről ejtett szót. Hozzátette, hogy ez a csomópont is jelentős forgalmat bonyolít le Debrecenben, ezért fontos az áteresztőképesség növelése. Ennek megoldására a Szoboszlói úti ágon a jelzőlámpa előtt egy plusz forgalmi sáv kialakítása történik meg, továbbá az iskola előtti szakaszon a besorolósáv meghosszabbítására kerül sor.

Következő lényeges elemként a 48. sz. főút belterületi szakaszát említette meg Papp László. Ezzel kapcsolatban elöljáróban elmondta, hogy a főút 2×2 sávra történő bővítése a Debrecen 2030 program részeként megvalósul az évtized végére. Ennek első és legsürgetőbb lépése a városi szakaszon a Vámospércsi út – Hétvezér utca – Budai Nagy Antal utca – Faraktár utca kereszteződésnek a kapacitásnövelő átépítése. Ebben az esetben bonyolítja a tervezést a kisajátítási eljárások folyamata illetve nagyfeszültségű vezeték is érinti ezt a csomópontot. 

Emellett számos más fejlesztést is elindított a város az Építési és Közlekedési Minisztériummal közösen. Az elmúlt héten megtartott munkacsoport ülésen a felek áttekintették a debreceni fejlesztéseket, amiből jól látható, hogy az elkövetkező három évben a városfejlesztés fő fókusza a közlekedésfejlesztés lesz. Papp László példaként említette olyan régóta várt fejlesztések megvalósítását, mint a keleti elkerülő megépítése, amely 20 kilométer új útszakaszt jelent. Emellett a felüljárók áteresztőképességének növelése kulcskérdés. Ebben pedig a Vágóhíd utcai felüljáró átépítése az egyik legsürgetőbb feladat. A gondos tervezés lehetővé teszi, hogy a Debrecen – Nyíregyháza vasútfejlesztés során egy új hídelem épül meg a jelenlegi mellett. A régi felüljárót ezután elbontják, majd egy új építésével valósul meg a 2×2 sávos közlekedés a Vágóhíd utcán.

A városvezető azzal zárta tájékoztatóját, hogy az évtized végére – tehát a Debrecen 2030 program végére – a város közlekedésfejlesztését tekintve a minőség és biztonság hosszú távú garanciát jelent majd. Ez köszönhető annak az erős és kitartó lobbitevékenységnek, amit az elmúlt években végzett a városvezetés, annak ellenére, hogy az elmúlt évek nem kifejezetten kedveztek a beruházásoknak a járványhelyzet, a háború és az inflációs hatások miatt. A jelenlegi helyzetről viszont elmondható, hogy Debrecenben nem álltak le a fejlesztések, sőt 2023-ban ráléptek a gázpedálra, ami egy intenzívebb, még inkább a város lakosságának életét szolgáló fejlesztési folyamatot jelent.

  • A város 5 nagy csomópontját érintő fejlesztések műszaki tartalma:
  • 4. sz. főút Rakovszky utca Ótemető utcai csomópontjának kapacitásbővítő fejlesztése

A Kormány a 1300/2023. (VII.19.) Kormány határozatával döntött a projektre vonatkozó közbeszerzési eljárás lefolytatásáról, továbbá elrendelte az Építési és Közlekedési Minisztérium részére a projekt megvalósítását.

Műszaki tartalom:

Debrecen város belterületén a 4. sz. főúton lévő Debrecen, Rakovszky utca – Ótemető utcai csomópontban jobbra kanyarodó sáv létesítése 60 m hosszon, valamint a Debrecen, Árpádi téri (Kassai úti) csomópontban jobbra kanyarodó sávok létesítése összesen 77 m hosszon a helyszínrajzi, magassági és keresztmetszeti kialakítása a létesítmények úttartozékaival és végleges forgalomtechnikai kialakítással, jelzőlámpás forgalomirányítás összehangolással. A csomópontok átépítése a nagyvárosi környezet miatt közművekkel sűrűn behálózott. Az önálló jobbra kanyarodó sávok helyigénye miatt a troli felsővezeték hálózat tartóoszlopait a teljes beavatkozási szakaszon át kell helyezni.

Státusz:

A Kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzése eljárás előkészítése elkezdődött, az Ajánlati felhívás tervezett megjelenése 2023. október hónap. A szerződéskötés tervezett időpontja 2024. II. negyedév. A kivitelezés átfutási ideje 16 hónap.

  • 48. sz. főút, Vámospércsi út kapacitásbővítő fejlesztés I. ütem, a Hétvezér – Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztése

Műszaki tartalom:

Debrecen belterületén a Faraktár utca – Budai Nagy Antal utca – Vámospércsi út – Hétvezér utcák csomópontjában minden irányból külön jobbra kanyarodó forgalmi sáv kialakítása a szükséges közműépítéssel együtt. A csomópontban a meglévő forgalomirányító fényjelző készülék átépítését és a Faraktár utca – Szenczi Molnár Albert utca – Kolónia utca csomópontjában új forgalomirányító fényjelző készülék telepítését, továbbá a két csomópont összehangolását kell elvégezni. 

Státusz:

A kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzése eljárás előkészítése elkezdődött, az Ajánlati felhívás tervezett megjelenése 2023. október hónap. A szerződéskötés tervezett időpontja 2024. II. negyedév.

  • Debrecen, Erzsébet utca – Szoboszlói út – Külsővásártér csomópont fejlesztés kivitelezési feladatainak elvégzése

Műszaki tartalom:

A kivitelezési beruházás keretében feladat Debrecenben a 4. sz. főúton (Szoboszlói út) a jelzőlámpás csomópont előtt 200 m hosszú szakaszon egy plusz forgalmi sáv megvalósítása, továbbá az Általános Iskola előtti szakaszon a besorolósáv 60 m-rel történő meghosszabbítása. A Külsővásártér irányába az Arany János utcát megelőző 100 m-es szakaszon egy új jobbra kanyarodó sáv kiépítése, valamint az Arany János utca és Széchenyi utca közötti 130 m-es szakaszon egy új jobbra kanyarodó sáv kiépítése a szükséges közműépítéssel együtt, valamint a meglévő jelzőlámpa rendszer szükséges bővítésével, átépítésével.

Státusz:

A Kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzése eljárás előkészítése elkezdődött, az Ajánlati felhívás tervezett megjelenése 2023. október hónap. A szerződéskötés tervezett időpontja 2024. II. negyedév. 

  • Balmazújvárosi út / Füredi út – Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca csomópont átépítése

A Kormány a 1301/2023. (VII.19.) Kormány határozatával döntött a projektre vonatkozó közbeszerzési eljárás lefolytatásáról, továbbá elrendelte az Építési és Közlekedési Minisztérium részére a projekt megvalósítását.

Műszaki tartalom:

A dinamikusan növekedő forgalom gyorsabb lebonyolítása érdekében Debrecen város belterületén, a Balmazújvárosi út – Füredi út – Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca meglévő, forgalomirányító fényjelző készülékkel szabályozott, járműosztályozós csomópontjának átépítése a feladat. A 33. sz. főút ágain önálló jobbra- és balra kanyarodó sávokat, a Csigekert utcán önálló balra kanyarodó sávot, a Szabó Lőrinc utcán önálló dupla balra kanyarodó sávok kialakítására kerül sor, valamint a csomóponthoz kapcsolódóan megtörténik a 33. sz. főút 106+360 – 106+828 km szelvények közötti szakaszának burkolatmegerősítése.

A Szabó Lőrinc utcán a hiányzó, mintegy 120 m hosszú kerékpárúti szakasz is kiépítésre kerül a meglévő Füredi úti kerékpárútba való csatlakozással együtt. Továbbá a Szabó Lőrinc utcán található ingatlanok megközelíthetősége érdekébe megközelítőleg 200 m hosszú szervízutat kell kiépíteni a fejlesztéssel érintett szakasz mentén.

Státusz:

A Kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzése eljárás előkészítése elkezdődött, az Ajánlati felhívás 2023. október 2-án megjelent. A szerződéskötés tervezett időpontja 2024. II. negyedév. 

  • 354. sz. és 33. sz. főút összekötés I. üteme (354. sz. főút – Vezér utca közötti szakasz)

Műszaki tartalom:

A 354. sz. főút és a Debrecen Megyei Jogú Város kezelésében lévő Vezér utca közötti új, 2×1 sávos, mintegy 1,5 km hosszú külterületi útszakasz megvalósítása, amelynek részeként a 354. sz. főút 2+700 km szelvényének környezetében 1 db új, különszintű csomópontot szükséges létesíteni.

A beavatkozás kezdőszelvénye a „Debrecen Agrár-innovációs Ipari Park fejlesztése” megnevezésű projekt 0+453,75 km szelvénye. A megvalósítandó út északi irányban folytatódik csatlakozva a 354. sz. Debrecen északi elkerülő I. rendű főúthoz, amely felett híd műtárgy kiépítésével kerül keresztezésre.

A 354. sz. főútról érkezők részére csomóponti ágak kerülnek kialakításra, melyek segítségével a különszintű átvezetésen keresztül tudják megközelíteni az új útszakaszt.

Státusz:

A kivitelező kiválasztására vonatkozó feltételes közbeszerzési eljárás kapcsán az ajánlati felhívás 2023. szeptember 29. napján megjelent. Az ajánlattételi határidő várhatóan 2023. október 26. napja, ami alapján a szerződéskötés tervezett időpontja 2024. II. negyedév. 

  • Egyéb kiemelt közlekedésfejlesztési projektek státusza:
  1. számú főút (R4), Debrecen és Nyíregyháza közötti szakasz négynyomúsításának előkészítése, kiviteli terv készítésével bezárólag

-tanulmányterv: 2023. augusztus 21

-környezetvédelmi engedély megszerzésének határideje: 2024. I. negyedév

  1. számú főút Debrecen Kassai út fejlesztésének előkészítése, kiviteli terv készítésével bezárólag

Tanulmányterv beszerzési eljárása megkezdődött.

Tanulmányterv: 2024. III. negyedév

  1. számú főút Debrecen Nyíl utca fejlesztésének előkészítése

-tanulmányterv, környezetvédelmi munkarészek tervezése szükséges, rendelkezésre állás várhatóan: 2025. I. negyedév

  1. számú, Debrecen-Nyíregyháza vasúti vonalszakasz és kapcsolódó létesítmények korszerűsítése keretében többek között a Vágóhíd utcai vasúti felüljáró átépítését is tervezteti. 

A beruházás nemzetgazdasági szempontból kiemelt, ennek megfelelően történik az építési engedélyeztetési eljárás. Az engedélyes tervek elkészültek, melyben a Vágóhíd utcai felüljáró mellett egy új 2×1 sávos hídszerkezet építése szerepel, melyen elválasztás nélküli gyalog és kerékpárút átvezetésére kerül sor a felüljáró északi oldalán. A régi hídszerkezet elbontásra fog kerülni.

Debrecen, 4814 jelű út, Vágóhíd utcai vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztésének előkészítése, kiviteli terv készítésével bezárólag

-tanulmányterv, közúti biztonsági hatásvizsgálat, környezetvédelmi munkarészek tervezése szükséges, rendelkezésre állás várhatóan: 2025. I. negyedév

35 számú főút Debrecen-Józsa-354. számú főút közötti szakasz 2×2 sávra történő fejlesztés

Az engedélyezési és kiviteli tervek, valamint az építési engedély várhatóan rendelkezésre állnak:

  1. IV. negyedév

Debrecen-Józsa északi tehermentesítő út (M35 autópálya-35. számú főút között)

Az engedélyezési és kiviteli tervek, valamint az építési engedély várhatóan rendelkezésre állnak:

  1. IV. negyedév

Füredi út-Böszörményi út csomópont fejlesztése

A tanulmányterv elkészítésének várható időpontja: 2024. III. negyedév

  1. sz. főút fejlesztésének tervezési feladatai: a 47. sz. főút négysávosításának (5+280 – 7+630 km szelvények között) tervezési feladata

-tanulmányterv, környezeti hatásvizsgálat, engedélyezési, és kiviteli tervek a szükséges engedélyekkel együtt: 2025. IV. negyedév

  1. sz. főút fejlesztésének tervezési feladatai: a 47. sz. főút 4+440 km szelvényében Ék utcai csomópont tervezési feladatai

Az engedélyezési és kiviteli tervek, valamint az építési engedély várhatóan rendelkezésre állnak: 2025. II. negyedév

  1. sz. főút fejlesztésének tervezési feladatai (I. ütem + II. ütem)

-tanulmányterv, környezeti hatástanulmány a szükséges engedélyekkel együtt: 2025. IV. negyedév

Debrecen keleti elkerülő út

-tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, környezetvédelmi engedély: 2025. december

Homokkerti felüljáró és kapcsolódó úthálózat kapacitásbővítése

Vázlatterv alapján készíthető.

A vázlatterv megrendelésének kiküldése: 2023. szeptember 04.

-A vázlatterv rendelkezésre áll: 2023. IV. negyedév

Debrecen, 471. számú főút 0+000 és 1+000 km szelvények közötti szakasz négynyomúsítás

– a kiviteli tervek bírálati folyamata jelenleg zajlik

  1. számú főút 2×2 sáv Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakasz

-Építési engedély módosítása folyamatban van

-Kiviteli terv(ek): 2024. I. negyedév