CATL épül Debrecennél

Arrébb kell tenni egy vasútvonalat Debrecennél az épülő akkumulátorgyár miatt

Helyi hírek

Április elején kezdett terjedni a hír hogy a Debrecenből Nagykerekibe vezető 106-os vasútvonal egy szakaszát megvásárolta a kínai CATL, és azon a területen fogják felépíteni az akkumulátorgyárukat. Ez értelemszerűen azt jelentené, hogy vagy új nyomvonalat kell kijelölni és azon egy új sínpárt építeni, vagy megszűnne a személyvonat-közlekedés a 106-os vonalon és ezzel az azon fekvő öt településen.

A 106-os vasútvonal nyomvonalának megváltoztatásáról a debreceni önkormányzat 2021-ben (tehát még a CATL-beruházás bejelentése előtt) megrendelt egy megvalósíthatósági tanulmányt, de a cél az akkor még felparcellázás előtt álló Déli Ipari Park elkerülése volt.

Az Építési Minisztérium a Telexnek megerősítette, hogy a vasútvonal nyomvonalának áthelyezését évek óta tervezik, arra már megvalósíthatósági tanulmány is készült. A „nyomvonal-korrekcióra” pedig nemcsak a gyárépítés miatt van szükség, de azért is, mert a debreceni repülőtér kifutópályáját meg fogják hosszabbítani, a mostani vasútvonal pedig ennek is útjában lesz. Ráadásul az ipari parknak saját, teherszállításra alkalmas vasúti terminálra van szüksége, így más mellett a CATL akkumulátorait is kötött pályán szállíthatják majd az autógyárakba.

Arra a kérdésre, hogy a 106-os vasútvonal pályáját mikor helyezik át, az Építési és Közlekedési Minisztérium azt válaszolta: „A tervezési folyamat megkezdésére kormánydöntés esetén, sikeres közbeszerzési eljárás lefolytatását és forrás rendelkezésre állását követően kerülhet sor.” Magyarul még a tervezésről sem döntöttek, pénz meg amúgy sincs.

7000 euróval pénzelte a CATL a Debrecenben kiosztott élelmiszercsomagokat

A CATL illetékese pedig azt közölte, közvetlenül nem egyeztettek a MÁV-val a 106-os vasútvonal kapcsán. A CATL tulajdonában lévő földterület a vasútvonaltól keletre található, tevékenységük nem érinti a vasútvonal működését. Ez a valóságban annyit jelent, hogy a CATL eddig a tervezett teljes gyár területének egy részét, a vasúttól keletre eső területet vette meg, ezen építik fel a gyár első ütemét. A vasútvonallal kapcsolatos probléma tehát csak a második vagy harmadik ütem megvalósulásakor lesz aktuális, a következő néhány évben nem.

A vasútvonal áthelyezésének az esztári polgármester sem örül, mint elmondta, a 106-os nyomvonal a község és a térség életében nagyon fontos szerepet tölt be, mivel az egyetlen komolyan vehető tömegközlekedési eszköz Debrecennel. Az a verzió, hogy hosszú évekre vonatpótló buszokkal közlekedjenek az itt élők, az teljességgel elfogadhatatlan, mivel ennyi utast úgy nem lehet kulturáltan szállítani – fogalmazott Szécsi Tamás.