Két iskola és egy óvoda is Fenntartható Debrecen Díjat zsebelt be

Helyi hírek

Fenntartható Debrecen Díjjal tüntették ki az Ady Endre Gimnáziumot, a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Technikumot, és a Homokkerti Pitypang Óvoda közösségét àprilis 20-àn.Az elismeréseket Papp László polgármester és Balázs Ákos alpolgármester adták át.

A Fenntartható Debrecen Díjjal 2019 óta a város azokat a gazdálkodó szervezeteket, intézményeket, munkaközösségeket jutalmazza, amelyek tevékenysége összhangban áll Debrecen azon fenntarthatósági törekvéseivel, mellyel a jövő gazdasága épül – írja Debrecen önkormànyzata közleményében.

A Fenntartható Debrecen Díjat eddig a Mamamibolt, az ITK cégcsoport, a Green Drops Farm Kft., az NI Hungary Kft., az Eurings Zrt., a Szinorg Universal Zrt., a Szepesi Virágkertészet Kft., az FAG Magyarország Ipari Kft., valamint a Mastiff Kft. érdemelte ki.

A 2023. április 20-i eseményen a Debreceni Ady Endre Gimnázium, a Homokkerti Pitypang Óvoda, valamint a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium Technikum és Kollégium képviselői – Tikász Katalin, a gimnázium intézményvezető-helyettese, Ádámszki Gáborné, az óvoda intézményvezetője és Vargáné Szabadka Gyöngyi Tünde, a szakgimnázium intézményvezetője – vehették át az elismerést.

Papp László elmondta több intézmény a saját nevelési, pedagógiai programjába beépíti a környezet tiszteletének a gondolatiságát, a környezetvédelmi szempontoknak az érvényre juttatását, s mindhárom intézmény nagyon fontos feladatot lát el ezen a területen. Amint azt a polgármester kifejtette, nagyon fontos számunkra, hogy azok a fiatalok, akik ma Debrecenben készülnek a jövőre, ezt a szellemiséget magukénak érezzék és gondoskodni tudjanak arról, hogy Debrecen továbbra is élhető és fenntartható város legyen. Papp László külön is kiemelte, hogy igazi élmény ezeket a díjakat most olyan környezetben átadni, mint a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium, Technikum és Kollégium csodálatos botanikus kertje.

Balázs Ákos alpolgármester arról beszélt, hogy a Fenntartható Debrecen Díj létrehozását eredetileg a gazdálkodó szervezetek környezeti szemléletformálásának szándéka, a konkrét intézkedésekre való ösztönzés, a zöld átállásra való felkészülés motiválta. Hamar megmutatkozott viszont az az igény, hogy a vállalkozásokon kívül más szervezetek – így oktatási intézmények – is meg szeretnék mutatni e téren törekvéseiket, eredményeiket. Ehhez az igényhez igazodva változott a Fenntartható Debrecen Díj elnyerhetőségének feltételrendszere is, hogy a gazdaság szereplőin kívül más közösségek elismerését is szolgálhassa. Ebben a vonatkozásban különösen fontos a nevelési-oktatási intézmények jelenléte, hiszen sok esetben a gyermekek azok, akik aztán majd a felnőtteket is megtanítják olyan dolgokra, melyek a fenntarthatóságot, a környezetvédelmet szolgálják. Balázs Ákos is említést tett a díjátadás helyszínéül szolgáló botanikus kert szépségéről, s ennek kapcsán arról, hogy a Future of Debrecen mozgalom keretében elindultak a város értékeit bemutató Nature of Debrecen elnevezésű szakvezetéses séták, melyek közül már több is éppen ebben a kertben zajlott. Az alpolgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a Debreceni Egyetemmel együttműködve elindult az egész városra kiterjedő környezeti monitoring rendszer létrehozása, melynek nagyon fontos eleme lesz a város polgárainak – köztük az oktatási intézményeknek, a gyerekeknek is – a bevonása az ehhez kapcsolódó, a környezeti hatásokat elemző programba.

 

Fenntartható Debrecen Díjjal tüntették ki az Ady Endre Gimnáziumot, a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Technikumot, és a Homokkerti Pitypang Óvoda közösségét àprilis 20-àn.

A Debreceni Ady Endre Gimnázium elhivatott a környezetvédelmi képzés iránt. Nemcsak tanulóik ezirányú érzékenyítését tűzték ki célul, hanem munkatársaik rendszeres, ilyen irányú képzését (fenntarthatóságra nevelés, fogyasztóvédelmi képzés) is támogatja az intézmény. Az energetikai szempontból korszerűsített gimnázium épülete mellett és az udvar elkülönített részén a kerékpárral iskolába járók számára lehetőséget teremtettek járműveik tárolására. Az iskola 7. évfolyamos tanulói a technika és tervezés tanóra keretében – a rendőrség munkatársai segítségével – minden évben megismerhetik gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályait. Az intézmény területén – bár törekszenek rá – szűkek a lehetőségek a meglévő zöldfelületek növelésére. Ezért jellemzően az osztálytermekben és az aulában helyeztek el cserepes növényeket. Az iskola diákjai több alkalommal vettek már részt a Nagyerdő növény- és állatvilágának szakszerű állapotfelmérésében, például mókusszámlálás keretében. Az intézmény udvarán madárodúkat és -etetőket helyeztek el, melyeket rendszeresen karbantartanak. Az intézményben szelektíven gyűjtik a papír- és műanyaghulladékot, a használt elemeket és mobiltelefonokat, s jótékony céllal a műanyagkupakokat. A papírfelhasználás csökkentése érdekében az oktatásban előtérbe helyezik a digitális kommunikációt. Az intézmény többek közt elnyerte az Ökoiskola, valamint a Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola címet.

 

A Homokkerti Pitypang Óvoda kertvárosi övezetben található. Az intézményben nagy figyelmet szentelnek – a kézművesség, a manuális tevékenykedtetés, a hagyományok ápolása mellett – a környezeti nevelésnek és az egészséges életmód kialakításának. A folyamatos megújulás érdekében igyekeznek új, innovatív módszereket, eszközöket felkutatni és alkalmazni pedagógiai munkájukban. Egy munkatársuk például részt vett a Környezetvédelem és fenntarthatóság a zöld óvoda gyakorlatában című képzésen, melyet sikeresen elvégzett. Az óvoda munkatársainak többsége kerékpárral jár munkába, ezért az óvoda területén kialakítottak egy helyiséget a kerékpárok napközbeni tárolására, valamint az óvodának van egy saját kerékpárja is. Az intézmény udvarán két kerékpártároló található, melyeket azok a gyerekek és szüleik vehetnek igénybe, akik kerékpárral érkeznek az óvodába. Az intézmény friss zöldségek termesztésére alkalmas magaságyásokkal, valamint komposztálókkal és szelektív hulladékgyűjtőkkel is rendelkezik. Több madárodút, madáretetőt és -itatót helyeztek ki az intézmény területén található fákra és kiskertekbe. Különösen a csoportszoba ablakánál elhelyezett madáretető nyüzsgő életének megfigyelése jelent remek elfoglaltságot, s életre szóló élményt a gyerekeknek. Az intézmény elnyerte a Madárbarát Óvoda címet.

 

A Kós Károly Művészeti Szakgimnázium, Technikum és Kollégium közössége már az intézmény alapításkor is különleges empátiával és szemléletformáló erővel rendelkezett: az iskola környezetét közösen, önerővel alakították ki. Évek alatt így formálódott az iskolakert, mely mára védett természeti érték, 2,2 hektár területű botanikus kert, amely több mint két évtizede viseli a Madárbarát Kert címet. A botanikus kertben denevérodú, madárodúk, -etetőket és itatókat is elhelyeztek. A mesterséges tavacska vizének frissítésére és növények locsolására esővizet gyűjtenek. A zöldhulladékot komposztálják, ami szezonális zöldségek termesztésére is módot ad. A pedagógusok rendszeresen építik be a kert nyújtotta lehetőségeket a tananyagba. A kertben rendszeresen fogadnak óvodai csoportokat, általános iskolák számára is kidolgoztak egy a kerthez, illetve az ott található növények megismeréséhez kapcsolódó programot. Az intézmény szívesen nyújt segítséget általános iskoláknak például kert vagy iskolaudvar kialakításának tervezéséhez. Az iskola egyik nevelési célja, hogy a természet szeretetén és a környezet ismeretén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók körében. Számtalan környezettudatos, szemléletformáló – például szelektív hulladékgyűjtési, újrahasznosítási – tevékenységet végeznek. Az intézmény többek közt kétszeres Ökoiskola, valamint a Fogyasztói Tudatosságra Nevelő Iskola címmel rendelkezik