A téli bezárás nem riasztotta el a Somogyi Könyvkirályát

Helyi hírek Kultúra

A kulturális intézmények téli, energiatakarékossági bezárása továbbra is tart, de a Somogyi-könyvtár gyerekeknek szóló olvasásnépszerűsítő játéka, a Könyvkirály ez alatt az idő alatt is folyamatos. A három nyitva tartó fiókkönyvtárban elérhetőek az úgynevezett koronás könyvek. A könyvtár munkatársai pedig Könyvkirály olvasókört tartanak a szeged Weöres Sándor Általános Iskolában március 2-án csütörtök délután is.

A Somogyi-könyvtár Könyvkirály néven szervez 2006 óta, minden évben olvasási játékot a szegedi általános iskolások számára. A részvétel egyetlen feltétele, hogy a kis olvasó a könyvtár – akár a központi, akár valamely fiókkönyvtár – beiratkozott, olvasójeggyel rendelkező tagja legyen. A játékban az vesz részt, aki a koronákkal megjelölt „könyvkirályos” könyvek közül választ magának olvasnivalót, azok közül legalább egyet – de inkább többet – elolvas, és a hozzájuk tartozó feladatlapot a Gyermekkönyvtárban vagy egy fiókkönyvtárban leadja. A játéknak többféle célja lehet: elnyerni a Könyvkirály címet, bekerülni a Könyves Birodalomba és a legfontosabb: jó történeteket olvasni.

A játék Ünnepi Könyvhéttől Ünnepi Könyvhétig tart. A könyves birodalom tagjait, és természetesen az év Könyvkirályát – azaz, aki a legtöbb koronás könyvet elolvasta és a hozzájuk tartozó feladatlapot is kitöltötte – júniusban a Városháza dísztermében koronázzák meg ünnepélyes keretek között.

A „könyvkirályos” könyvek listája több mint 100 műből áll, korona jelöli az ajánlott korosztályt.

Az 1 korona a 7-8 évesek, a 2 korona a 9-12 évesek, a 3 korona a 12-14 évesek számára szóló könyvet jelenti. A koronaszám tájékoztató jellegű, az életkoránál kisebb koronaszámú könyvet mindenki olvashat. A könyvlistában szereplő könyveket a gyermekkönyvtárosok előolvassák, és döntésük alapján, minden évben új művek is helyet kapnak a játékban. A 120-130 könyvből arányaiban 30-40 új könyvet választanak be a játékba, és az is előfordul, hogy már évek óta nem szereplő művek kerülnek újra fel a listára. A kiválasztás az adott történet tartalma, tanúsága, üzenete alapján történik. Az olvasást rövid, játékos feladatlapok kísérik, amelyek letölthetők a játék oldaláról, illetve elkérhetők a könyvtárakban is.

Annak érdekében, hogy a résztvevők kíváncsiságát lehetőleg több éven keresztül fenntartsák, azok a gyermekek, akik már egy évben birodalmi tagok lettek, vagyis meghívást nyertek a Birodalomalapító Ceremóniára, a következő évben könyvajánlásokat is készíthetnek bármely, a listán nem szereplő műről. A leghűségesebb olvasókat jutalmazzák: 3 éves részvételért bronz, 4 éves részvételért ezüst, 5 éves részvételért arany térdszalagrendben részesülnek. A Könyvkirály, mint leghűségesebb alattvalóit, lovaggá üti a térdszalagrend birtokosait.

A 2022-es évben az 5. osztályos Perneki Nikolett fejére került a korona, aki egy év alatt 120 könyvet olvasott el, ami több mint 20 ezer oldalt jelent. A főkönyvhercegek a 4. osztályos Abazid Ádám (aki a legtöbb (29 db) és a legigényesebb könyvajánlót írta!); a 7. osztályos Fóris Hanna (ő is királyi mennyiségű könyvet olvasott el), valamint a 4. osztályos Szűcs Kende lettek.

A Könyves Birodalomnak összesen 33 új tagja lett a tavalyi szezonban.

Február egyik csütörtöki délutánján, a Somogyi-könyvtár Északvárosi Fiókkönyvtára könyvtárosának, Pajer-Boross Dórának a vezetésével Kertész Edina: Lajhár, a sztár című (a Könyvkirályos listán két koronás műként szereplő) művével ismerkedhettek a Weöres Sándor Általános Iskola tanulói az intézmény könyvtárában. A történet szerint Lonának, a lajhárlánynak átlagos tini problémákkal kell megküzdenie: szeretné, ha az osztály menő lányai befogadnák maguk közé. Annak érdekében, hogy felhívja magára a figyelmüket, különböző praktikákhoz folyamodik. Fotókat készít magáról, amelyek felkerülnek az internetre. Csakhogy az igyekezete a visszájára fordul, osztálytársai kinevetik őt, gúnyolódások céltáblájává lesz. Érdemes-e föladni önmagadat azért, hogy elfogadjanak? Hogyan végződik Lona története?

Kertész Edina kötete számos elgondolkodtató kérdést felvet, ami a foglalkozáson résztvevőket is arra ösztönözte, hogy megismerjék saját gyengeségeiket és erősségeiket, szembesüljenek azzal, hogyan látják őket társaik és ők hogyan tekintenek saját magukra.

A délutáni, beszélgetős, játékos történetfeldolgozás érdekessége, hogy a résztvevők különböző osztályokból, különböző évfolyamokból érkeztek. Mégis tudtak kapcsolódni egymáshoz, olykor kedvesen, olykor megdöbbentő őszinteséggel. Fontos, hogy az iskolák teret adjanak a pozitív és a kevésbé derűs gondolatok kifejezésére is, az örömök mellett, a sérelmekről is lehessen beszélni, s azok, lehetőség szerint, feloldást is kapjanak. A Weöres Sándor Általános Iskolában – Lona, a lajhár történetén keresztül – éppen ez történt.

És éppen ezért fontos az is, hogy a Könyvkirályos listán sokszínűen kapjanak helyet a különböző történetek, hogy olvasás közben, előtt és után is gondolkodásra, beszélgetésre ösztönözzék azt, aki kézbe veszi.

Hegedűs Réka

Fotók: Somogyi-könyvtár