Catl akkumulátorgyár Debrecen

Debrecen önkormányzata megvédte a kínai akkumulátorgyárat: más európai országokban is vannak ilyenek

Helyi hírek

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata visszautasítja és hamisnak tartja azt a retorikát, amely az akkumulátorgyártást olyan színben tünteti föl, amely kizárólag környezetszennyező lehet – írja portálunkhoz is eljuttatott közleményében a városvezetés.

Mint fogalmaznak, ha így lenne, akkor nem épülnének szerte Európában a fosszilis energiafüggőséget megszüntető vagy részben azt feloldó gyárak. Európában az elmúlt években csaknem negyven akkumulátor- és katódgyár épült. A környezetvédelemre rendkívül nagy figyelmet fordító skandináv térségtől egészen Dél-Európáig több akkumulátorgyárat hoztak létre az elmúlt időszakban.

A közlemény szerint a debreceni gazdaság az elmúlt 8 évben európai mércével is kiemelkedő mértékben növekedett. “Több mint 8000 új munkahely létrehozásáról történt bejelentés, amelyek feltöltése folyamatos. 2022. augusztus 12-én a Külgazdasági és Külügyminisztérium jelentette be, hogy új befektető érkezik Debrecenbe. A magyar gazdaságtörténet eddigi legnagyobb fejlesztése Debrecenben valósulhat meg. Az elektromobilitás-energiatárolás területén globálisan vezető szerepet betöltő Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) beruházása a város számára 9000 új munkahelyet jelent. Ez megfelel az eddigi kommunikációnak, hiszen az elmúlt években többször elhangzott, hogy a Déli Gazdasági Övezetben 10-15 ezer új munkahely jöhet létre.”

“A Kormány támogatásával”

Arról is írnak, hogy Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata a Kormány támogatásával 2021-ben elindította a Debrecen 2030 programot, amely a város életének minden területén biztosítja a gazdasági növekedéssel lépést tartani képes fejlődést. Óvodaépítés és -bővítések, bölcsődeépítések, színházfejlesztések, közlekedési fejlesztések, egyetemi és szakképzési fejlesztések vannak jelenleg is folyamatban.

Ez utóbbiak a jelentős mértékben megnövekedett munkaerőigény képzési hátterét hivatottak biztosítani. Tervezési, illetve kivitelezési fázisban van számos lakóterületi fejlesztés, amelyek részben önkormányzati, részben magánberuházás formájában biztosítják Debrecenben több ezer új lakás építését. Az önkormányzati lakásfejlesztési programnak része egy bérlakás-program is.

Debrecen nemcsak európai, hanem globális szinten is az elektromobilitás egyik vezető városává válik azáltal, hogy a BMW elektromosautó-gyártása mellett akkumulátorgyártó kapacitás is kialakul a városban. Az új gyárnak helyet adó Déli Ipari Park 2001-ben gazdasági rendeltetésű területként került be a város szerkezeti tervébe, ennek megfelelően 2003-tól a szabályozási tervben is iparterületként szerepel. Több mint két évtizede ismert tény, hogy a terület – arra való alkalmassága révén – ipari beruházások fogadására van kijelölve.

A közlemény arra is kitér, hogy

az Európai Unió célkitűzései között szerepel, hogy a ’30-as évek végére szinte kizárólag elektromos járművek legyenek forgalomba hozhatók Európában. Ez a célkitűzés akkumulátorgyárak nélkül nem megvalósítható. A célkitűzés elérésében a Debrecenben épülő gyárnak fontos szerepe lesz. Mindez szoros összefüggésben van a környezetvédelem erősítésével és belsőégésű motorok arányának visszaszorításával.

A CATL a németországi Arnstadtban építette fel első gyárát, amelynek jelenleg tesztüzeme zajlik. Az üzem minden szigorú német környezetvédelmi kritériumnak megfelelt. A CATL debreceni beruházásának a németországi üzemhez hasonlóan mindenben meg kell felelnie a legszigorúbb európai uniós és magyar környezetvédelmi normáknak – közölték.

Csökkent a város vízigénye

A közlemény szerint Debrecen jelentős vízbázissal rendelkezik. Az iparfejlesztési folyamatokat a közműszolgáltatókkal egyeztetve, a város adottságait és lehetőségeit figyelembe véve terveztük meg. A város gazdasága és a lakosság vízigénye teljes mértékben kiszolgálható. Debrecen ipari és lakossági éves vízfogyasztása a 80-as évek közepén volt a legmagasabb. Ma a város éves vízigénye a felét sem éri el a 80-as évek vízfogyasztásának. Még ebben az extrém módon száraz időszakban sem kellett semmilyen korlátozó intézkedést hozni.

A város jelenleg is két lábon áll a vízellátás területén. Támaszkodik a Debreceni Vízmű Zrt. által üzemeltetett vízműkutakra és a Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt felszíni vízbázisára. (TRV közreműködésével a Keleti-főcsatornából érkező vízre.) A Civaqua-program első ütemének köszönhetően Debrecen vízgazdálkodása tovább javítja pozícióit. A város 15.000 liter/perc (napi 21.600 m3) vízhozamú vízutánpótlást kap. A Civaqua-program második üteme a terek szerint megtriplázza ezt a kapacitást. Debrecen vízellátása az iparfejlesztési folyamatok mellett is hosszútávon biztosított – közölte a debreceni önkormányzat.

A kínai akkumulátorgyár ellen leghangosabban a Civil Fórum Debrecen és Varga Zoltán DK-s országgyűlési képviselő szólalt fel:

Megszólalt az első politikus, aki nagyon nem örül a Debrecenbe érkező kínai akkumulátorgyárnak