Kiskunfélegyházán tartotta éves “rendes”találkozóját a Magyarország Zaporozsec klub. A résztvevők egy délutánra Szegedre is ellátogattak és felvonultatták járműveiket a Széchenyi téren.
Az ország egyetlen forgalomban lévő, veterán minősítésű ZAZ 965 Zaporozsece is aktív tagja a társaságnak. Ez a példány magánimportként került a jelenlegi tulajdonosához, akinél egy alapos restaurálást kapott, és az autó oldtimer minősítést kapott. – A már akkor működő Kermi, a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet egyszerűen nem találta elég jónak a korai modelleket, így a Merkur ezeket nem is forgalmazta – írja a totalcar.hu.
A ZAZ egykoron a mezőgazdasági gépek mellett gyártotta a nem túl sikeres Zaporozsec modelleket, a vasfüggönyön túliak között csúnyasági versenyben is dobogósnak számított ez a léghűtéses kisautó.
Ha végigtekintünk a Merkur által forgalmazott autókon, az egyik leglenézettebb a ZAZ 968 Zaporozsec volt. Ennek oka a minősége, illetve a gyártási minőségbiztosítás szinte teljes hiánya volt, hasonlóan a Daciához, ott is hasonló problémákkal küzdöttek…
Elterjedt legenda, hogy erőforrása egy harckocsi indítómotorja volt, meg stabilmotor, de egyik sem igaz. Ezt a blokkot kimondottan személyautóhoz fejlesztette a gyár. A kocsi fűtését egy elöl, a csomagtartóban elhelyezett benzinkályhával oldották meg, a motort pedig – hasonlóan a 911-es Porschéhoz – generátorral egybeépített, ékszíjhajtású ventilátorral hűtötték.
A hűtés működött, működik, a legmelegebb órákban autóztak nem kicsi távolságot ezek az öreg autók!
Fotók: Frank Yvette
Kövessen bennünket a Facebookon a legfrissebb szegedi hírekért!