“Tarthatatlan a debreceni kertvárosi részek állapota”, 5 pontos fejlesztési programmal jelentkezett Mándi László

Helyi hírek

Nem tartható tovább az az állapot, hogy az évi közel 200 milliárd forintból gazdálkodó Debrecen alig-alig költ a déli és keleti kertvárosi és kertségi városrészeire – írja közleményében Mándi László, Hajdú-Bihar megye 2-es számú választókerületének ellenzéki jelöltje.

A jelenleg önkormányzati képviselőként dolgozó Mándi azt írja, miközben évtizedes problémák állnak megoldatlanul, az utak borzalmas minőségűek, és még mindig több helyen találunk járhatatlan földutakat a városban. Van, ahol a közvilágítás is hiányzik: mintha egy másik földrészen járnánk, nem pedig Magyarország állítólag legerősebb gazdaságú vidéki nagyvárosában. Súlyos problémák, melyek sürgős megoldást igényelnek. De ez még nem lesz elég a kertvárosi és kertségi övezet Európai színvonalra fejlesztéséhez.

Az elmúlt 20 évben ugyanis tehetetlenül és érdektelenül nézte a városvezetés Debrecen déli és keleti irányba való természetes terjeszkedését. A belvároshoz közeli telkek árának növekedéséből és a külvárosban felépített családi házak gazdasági hatásaiból hasznot húzott a politika. A következményekkel azonban már nem voltak hajlandóak szembenézni.

“Nem a szalagvágásokért fogok politizálni” – Kérdésekkel provokáltuk Mándi Lászlót, a Momentum debreceni képviselőjét

Meg kell végre érteni mindenkinek, hogy tarthatatlan méretűvé nőtt egy alapvető szolgáltatásokból hiányt szenvedő városrész Debrecenben. Mit városrész? Területileg Debrecen több mint EGYHARMADÁRÓL beszélünk!

Mégis elmondható, hogy a Tégláskerttől a Szabadságtelepig húzódó félkör lakóinak többsége igen nehezen jut hozzá a városi élet minimumszolgáltatásaihoz. Messze van a posta, a bank, a pénzautomata, a bevásárlóközpont, az önkormányzati és kormányablakos ügyintézés. De sokaknak ugyanígy csak kocsival elérhető egy kávézó, egy fodrász, egy állateledelbolt vagy egy újságos.

Ha azt akarjuk, hogy Debrecen déli és keleti városrésze is belépjen a 21. századba, akkor kisközpontokat kell létrehoznunk a Tégláskertben, az Epreskertben, a Homokkertben, a Szabadságtelepen, a Kerekestelepen, a Lencztelepen és a városszéli kertségekhez közel is. Olyanokat, ahol egymás mellett vannak ezek az alapvető városi szolgáltatások, és könnyen megközelíthetők gyalog vagy biciklivel.

A környék tömegközlekedési lehetőségeit is radikálisan át kell alakítani. Kisebb, de sűrűbben járó buszokra van szükség, melyek a szűkebb utcákba is beférnek, és körjáratok formájában gyorsan eljuttatják az itt élőket nemcsak a Belvárosba, de ezekbe a kisközpontokba is.

Mándi: Debrecen kormányváltást akar

Mándi László 5 pontos kertvárosi és kertségi fejlesztési programja

1. Fel kell újítani a városrész összes rossz minőségű útját!
Erre az általam javasolt KiÚT program keretein belül lesz lehetőség, jóval több kormányzati forrást biztosítva az önkormányzati utak felújítására.

2. Le kell aszfaltozni MINDEN földutat

Állami támogatással és az önkormányzat nagyobb áldozatvállalásával be kell végre váltani az eddigi politikai vezetés 20 éves ígéretét. Nem maradhat földút a Debrecen táblán belül.

3. Ahol nincs közvilágítás, ott ezt ki kell építeni

Egy megyei jogú városban legyen minden utca kivilágítva. Ha ehhez nincs elég pénze az önkormányzatnak, akkor a Parlamentből szerzek hozzá kormányzati támogatást. A közvilágítás a 21. századi életszínvonal alapvető szolgáltatása. Emellett fontos szerepe van a bűnözés visszaszorításában és a biztonságos közlekedésben is.

4. Kertvárosi kisközpontokat kell létrehozni az egyes városrészekben

Postával, bankautomatával, bolttal, kávézóval, szolgáltatásokkal – hogy ne kelljen mindenért a belvárosba menni! Gyalog vagy biciklivel könnyen megközelíthető, városias szolgáltatást adó, közösségépítő helyi központokra van szükség.

5. Javítani kell a tömegközlekedés lefedettségét és sűrűségét

Nem állapot, hogy egyeseket bezárunk az otthonaikba azáltal, hogy saját autóra nincs pénzük, vagy idős korukra nem vezetnek, de buszközlekedést nem viszünk feléjük. Kisebb kapacitású, de sűrűbb és jobb lefedettséget biztosító buszjáratokra van szükség a kertvárosban és a kertségekben.

Debrecen felemás és csigalassú fejlődését kormányváltás után a helyes vágányra kell tennünk. Sok a teendő, de az elmúlt 20 évben elhanyagolt kertvárosi és kertségi területeknek előnyt kell élvezniük – olvasható Mándi László közleményében.