Közösségi e-közlekedés – miket szabad, miket nem

Helyi hírek

Egyre több elektromos közlekedési eszköz jelenik meg a főváros utcáin – ami
természetesen megosztja a budapestieket. A környezetvédelem hívei örülnek, mások
viszont nem mindig felhőtlenül boldogok. Ahhoz, hogy gördülékeny legyen az együttélés,
és még könnyebben megtalálhassák a helyüket a város életében az új típusú közlekedési
eszközök, néhány dolgot mindenkinek érdemes megtanulnia. Ezek közül a legfontosabbat
az Ogre & Co vezetője, Tóth-Báló Tamás össze is szedett számunkra.

Egyre népszerűbbek az új közösségi közlekedési eszközök – amivel persze együtt jár a piac
átalakulása is: a nehéz és lomha testű járgányok kora leáldozóban, a friss, fürge és városi
forgalomban is jól használható eszközök csillaga azonban emelkedőben. De nem csak a
modern és kényelmes funkcionalitásaik (applikációk, nagy kapacitású akkumulátorok) miatt
szeretik egyre többen az e-robogókat (legyen szó kismotorról vagy rollerről), hanem azért is,
mert gyakorlatilag bárhova el lehet érni a városban 10 perc alatt. Talán kevesen tudják, de
ezekkel az eszközökkel éppen úgy lehet a buszsávban haladni, mint akár –ahogy azt az olasz
filmekben annyiszor látjuk– a piros lámpáknál a kocsisor elejére állni.

Mit kell azonban tudnunk?

A Budai vár és a Margitsziget tabu. Gyerekkorunk óta ismerjük a sziget saját e-közlekedési
eszközét (Bringóhintó) – így nem is kell oda több jármű. Az ok prózaian egyszerű: a sziget
elsősorban a családi élet színtere, amitől persze még közlekedhetnének arra, de a „békés
társadalmi együttélés” jegyében talán mindenkinek jobb, ha ez háborítatlanul így is marad.

Egyik járművel sem hagyhatod el Budapestet. Ez a segédmotoros kerékpárokra, így például
az ogremobilokra mindenképp igaz. A hatályos KRESZ szabályok szerint lakott területen kívül
láthatósági mellényt kell viselnie a jármű vezetőjének (ami nem része a mellékelt
felszerelésnek), valamint pl. autópályára, autóutakra kifejezetten tilos ráhajtani.

Bukósisak nélkül egy centit sem. Az olyan komolyabb szolgáltatók, mint például az Ogre &
co, mindent megtesznek – saját és ügyfeleik jól felfogott védelmében – hogy megfelelő
biztosításokkal rendelkezzenek, tehát van CASCO is az elektromos robogón. A bukósisak
használata pedig kötelező. A közút veszélyes üzem: bármikor történhet nem várt eset,
ilyenkor pedig a legjobb, ha testi épségünk is védve van a nem kívánatos behatásokkal
szemben.

Ha lemerült, ne akard tölteni. Lemerült alattad az elektromos robogó? Sebaj! Részben arra
szolgál az általad fizetett bérleti díj, hogy cserébe a szolgáltatód, akitől bérled a járművet,
feltöltve és tisztán tartsa forgalomba azt – ami persze neki is jogos érdeke. Szóval: ha ilyet
tapasztalsz, ne aggódj, megcsinálják helyetted a szakemberek.

Az alkohollal szembeni zéró tolerancia rád is vonatkozik! Te döntesz: iszol vagy vezetsz. Az
összes szolgáltató azonban egységfrontba tömörül – ahogy a közlekedésben résztvevő más
szereplők, vagy éppen „felügyeleti szervek” is – senki sem tolerálja az ittas vezetést.

A járda a gyalogosoké, a biciklisáv pedig a bicikliseké.
Az elektromos városi közlekedés egyik hatalmas előnye az autókkal szemben, hogy FUN
ezekkel az eszközökkel közlekedni. Mit jelent ez a gyakorlatban? Jó szlalomozni, jó olyan
helyeken menni, ahol más járművek nem tudnak. De! Nem nehéz belátni, hogy egy 45 km/h-
val száguldó jármű mennyire veszélyes a sokkal lassabban haladókra. Cserébe viszont a
buszsávokban haladva (ez szabályos) nagyon gyorsan el lehet jutni úti célunkig. Itt is igaz:
csak akkor lehetsz biztonságban, ha mások is biztonságban vannak tőled.

Nem kell órákat parkoló kereséssel tölteni – de a jó illem fontos. Segédmotorral szinte
bárhova lehet parkolni a járdán, de néhány szabályt mindenképp tartsunk be: hagyjunk
legalább 1,5 méternyi helyet, hogy legyen elegendő mozgástér egy babakocsinak is, ne
állítsuk a robogót az üzletek bejárata elé, vagy képezzünk belőle bármilyen akadályt.