Barátság kőolajvezeték

Öt napja nem jön olaj Magyarországra a Barátság vezetéken keresztül

Európa Gazdaság Ország

A Transznyeft megerősítette a RIA Novosztyi hírügynökségnek a hírt, hogy a Barátság kőolajvezeték déli, Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát ellátó ágán nem küldenek napok óta olajat. A Mol szerint több hétre elegendő tartalék van olajból az országban.

Augusztus első napjaiban tranzitdíjakkal kapcsolatos problémák miatt leállt a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül Oroszországból küldött olajexport – írja a Reuters két, a műveleteket ismerő forrásra hivatkozva. A hírt a hvg.hu szemlézte

A források szerint a felfüggesztés oka az, hogy a Transznyeft orosz csővezeték-monopólium által az Ukrtransznafta, ukrán csővezeték-üzemeltető részére fizetett összeg nem érkezett meg. A Transznyeft megerősítette a RIA Novosztyi hírügynökségnek a hírt. A vállalat elnökének a szóvivője, Igor Demin azt mondta: az Ukrtransznafta augusztus 4-én teljesen leállította az olajszállítást Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába a Barátság kőolajvezetéken keresztül.

A Transnyeft július 22-én utalta át az augusztusi olajtranzit díját, de a pénzt július 28-án visszaküldték

– írja a Reuters. Azt mondta Demin, hogy a Gazprombank tájékoztatása szerint az uniós szankciók miatt.

A több mint fél évszázada működő Barátság kőolajvezeték az egykori szocialista országok egy részét, köztük Magyarországot látja el nyersanyaggal. A Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül átlagosan napi 250 000 hordót szállítanak a régióba.

Az olajcéget megkereste a szegedinap.hu is. – A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzit díj kifizetése kapcsán. Bár a MOL-nak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is – írták kérdésünkre.

Az már mi tesszük hozzá, hogy az százhalombattai finomító, amely 60 százalékban az Oroszországból érkező olajat használja fel, jelenleg nem dolgozik és csak szeptemberben indul újra. A mostani a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb karbantartási munkája, ilyen szempontból nem a legrosszabbkor jött a leállás a MOL-nak.

Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán