A Frontexnek az uniós külső határok igazgatásához nyújtott támogatása nem eléggé eredményes

Európa

Az Európai Számvevőszék új különjelentése szerint a Frontex uniós határőrizeti ügynökség nem támogatta elég eredményesen a tagállamokat és a schengeni társult országokat az Unió külső határainak igazgatásában. A számvevők arról számolnak be, hogy a Frontex által nyújtott támogatás nem kellően eredményes az illegális bevándorlás és a határokon átnyúló bűnözés elleni küzdelemhez. A számvevők ezenkívül megállapítják, hogy a Frontex nem hajtotta végre teljes mértékben a 2016-ban kapott megbízatását, illetve kétségbe vonják azt is, hogy a Frontex képes-e eredményesen végrehajtani a rábízott új operatív szerepet.

A Frontex 2004-ben jött létre azzal a céllal, hogy a nemzeti hatóságokkal közösen kezelje az uniós határokon jelentkező olyan problémákat, mint a terrorizmus, az emberkereskedelem és a migránsok csempészése. A Frontex megbízatása a létrehozása óta fokozatosan bővült, csakúgy, mint a költségvetése (a 2006-os 19 millió euróról tavalyra 460 millió euróra nőtt). Az uniós számvevők ennek ellenére arra jutottak, hogy a Frontex továbbra sem támogatja kielégítően a tagállamokat az Unió külső határainak igazgatásában.

A Frontexnek alapvető fontosságú feladatai vannak az Unió külső határain a határokon átnyúló bűnözés és az illegális bevándorlás elleni küzdelemben – jelentette ki Leo Brincat, a jelentésért felelős számvevőszéki tag. – A Frontex azonban jelenleg nem teljesíti eredményesen ezt a feladatát, ami különösen aggasztó egy olyan időszakban, amikor a Frontexet további feladatokkal bízzák meg.

2016-ban a Frontex egyértelmű megbízatást kapott arra, hogy támogassa a tagállamokat az illegális bevándorlás és a határokon átnyúló bűnözés elleni küzdelemben. A számvevők azonban azt állapították meg, hogy az információcserét szolgáló keret hiányos és következetlen, ami gátolja a Frontexet és a tagállamokat abban, hogy ellenőrizni tudják a külső határokat és szükség esetén reagáljanak. Ezenkívül a kockázatelemzések és a sebezhetőségi értékelések nem minden esetben támaszkodnak teljes körű és jó minőségű adatokra. Végezetül: a határokon átnyúló bűnözést illető közös műveletek még nem fejlődtek ki kellően a Frontex napi tevékenységeiben.

A számvevők rámutatnak arra is, hogy a Frontex nem számol be a hatékonyságáról és a költségeiről. Az igaz, hogy a Frontex a tevékenységeiről széles körben tájékoztat, de teljesítményét vagy tevékenységeinek hatását ritkán elemzi. Nem szolgál információkkal közös műveleteinek tényleges költségeiről sem.

Amint a számvevők megállapították, az ügynökség legutóbbi külső értékelését 2015 júliusában tették közzé. Ezenkívül a Frontex munkáját szabályozó, 2019-ben jóváhagyott új rendelet nem támaszkodott semmilyen előzetes értékelésre, pedig a rendelet alapvető változást hozott a Frontex tevékenységébe, a támogatási és koordinációs funkcióról operatív szolgálatra változtatva annak szerepét. Új megbízatásának teljesítéséhez 2027-re a Frontexnek akár 10 000 operatív munkatárs is a rendelkezésére állhat (2019-ben 750-en álltak az alkalmazásában), de az egyelőre nem világos, hogy ez a munkaerő a terveknek megfelelően lesz-e képes tevékenykedni. A Frontex költségvetése a kétszeresére, évi közel 900 millió euróra fog nőni. Amikor erről az igen nagy összegről döntés született, meg sem kísérelték meghatározni, hogy a Frontexnek mire lesz szüksége új megbízatásának teljesítéséhez, és nem értékelték a tagállamokra gyakorolt hatást sem. Mindebből adódik, hogy mivel a Frontex még nem alkalmazkodott a 2016. évi megbízatásának követelményeihez, a számvevők véleménye szerint egyelőre nem áll készen a 2019. évi megbízatásának eredményes végrehajtására sem.