Weboldalak átvilágítása – fókuszban a „zöldrefestés”: a környezetbarát jellegre vonatkozó állítások fele megalapozatlan

Európa

A mai napon az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közzétették az online boltok és hasonló weboldalak legutóbbi átvilágításának eredményeit. Az évente elvégzett online ellenőrzés az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat sértő weboldalakat hivatott kiszűrni. Az átvilágítás középpontjában idén a „zöldrefestés” állt, vagyis az a gyakorlat, hogy a cégek webhelyeiken a valóságnál környezettudatosabbnak és környezetkímélőbbnek tüntetik fel magukat. Az átvilágítást végző szakemberek különböző üzleti ágazatokban – például a ruházati kereskedelemben, a kozmetikai ágazatban és a háztartási felszerelések ágazatában – tevékenykedő vállalatok környezetvédelemmel kapcsolatos online állításait vették górcső alá. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságoknak okuk volt feltételezni, hogy az esetek 42%-ában az állítások túlzóak, hamisak vagy megtévesztőek voltak, és az uniós szabályok értelmében tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhetnek. A „zöldrefestés” egyre gyakoribb jelenség, mivel a fogyasztók egyre inkább keresik a környezetbarát termékeket.

Egy szélesebb körű átvilágítást követően a Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok 344, kétségesnek tűnő állítást vizsgáltak meg részletesebben, és a következőket állapították meg:

  • Az esetek több mint felében a kereskedő nem biztosított elegendő információt a fogyasztók számára ahhoz, hogy megítélhessék a webhelyen feltüntetett állítás pontosságát.
  • Az esetek 37%-ában az állítás homályos kifejezéseket és általánosításokat („tudatos”, „környezetbarát”, „fenntartható” stb.) tartalmazott, amelyek azt a megalapozatlan benyomást keltették a fogyasztókban, hogy a termék nincs káros hatással a környezetre.
  • Az esetek 59%-ában a kereskedő nem támasztotta alá olyan bizonyítékkal az állítását, amelynek a fogyasztó könnyen utána tudott volna nézni.

A teljes sajtóközlemény itt olvasható.