Szeged, javítás, vasútállomás, Nagyállomás, vasút, sín, vonat, MÁV, utazás

Októberben megindíthatják a vasúti személyforgalmat Szeged és Szabadka között

Gazdaság Helyi hírek

Szijjártó Péter külügyminiszter a Facebook-oldalán jelentette be a két város között 2015 óta szünetelő közlekedés újraindítását, amit a nemzeti ünnepre időzítenek. 

A MÁV Zrt.-nél azt tervezik az iho.hu közlekedési szakportál elemzése szerint, hogy október végétől kezdve az első időszakban még valamivel kevesebb, de később már naponta 26 nemzetközi személyvonat és napi 8 teherszállító szerelvény halad majd át a Szeged-Röszke határ közötti vasútvonalon Szabadka irányába, illetve onnan vissza, és ez a mennyiség 2025 decemberéig  folyamatosan így alakul majd.

Ez azonban igen kellemetlen hír a vasútvonal mentén élőknek, mert még nincsenek fénysorompók vagy félkaros sorompók, és a zajvédelmet sem építették ki a sínek mentén, ahol néhányszor tíz méteres távolságban családi házak is vannak. A Szeged és Röszke közötti szakasz építése még jelenleg is tart. A 14 kilométeres pályaszakaszt 45 milliárd forintból, tisztán magyar állami pénzből újítja fel a kivitelező, Mészáros Lőrinc V-Híd Építő Zrt. nevű vállalkozása.

A cég műszaki gondokra hivatkozva – más hírek szerint elszámolási vita miatt – júniusban levonult a területről, teljesen felfüggesztette a munkát. Újabb hírek szerint most folytatják a vasútvonal kiépítését. A hazai szakaszon jelenleg jórészt csak a sínek vannak meg, hiányoznak a vasúti biztosítóberendezések, nem készültek el az állomások, a villamosításhoz pedig még csak a vezetéket tartó oszlopok egy része van meg.

További nehézséget okoz az építkezés folytatásában, és az október végi indításban is, hogy a tehervonatok közlekedése miatt nem lehet folyamatosan dolgozni a vonalon. Mindez azt jelenti, hogy igen gyorsan és igen sok feladatot kell októberig elvégezni. Szijjártó Péter külügyminiszter a bejelentésében a részeleteket nem ismertette.

Ha megindul a közlekedés, várhatóan az sem lesz minden szempontból ideális. A személyforgalom, éppen úgy, mint a tehervonatok, dízelmozdonyok vontatta szerelvényekkel indulhat meg. Az elemzés szerint a vonal már így is túlterhelt, mert a Budapest-Kelebia vasútvonal újjáépítése miatt a teljes szerb-magyar – és Görögországba tartó – teherforgalom tavaly augusztus óta Röszkén halad át. Ám csak egy sínpár van, azaz egyszerre csak egy irányban lehet haladni, a legnagyobb megengedett sebesség 60 km/h. Ráadásul a szerb szakaszon is egy vágány van, és hiányoznak a kitérők. További gondot jelent a műszaki határzár, azaz a drótkerítés, amelyen jelenleg egy kézzel nyitott-csukott, rendőrök őrizte kapun engedik át a tehervonatokat, és kérdés, ez a napi 26+8 vonat esetében is működhet-e majd ugyanígy.

A nyitókép illusztráció, fotó: Frank Ivett – Szegedi Nap