Az Autós Nagykoalíció szerint a rossz közlekedési morál okozza az Árpád hídi balesethez hasonló katasztrófákat

Ország

2023. július 1-én, 0:41 perckor halálos kimenetelű közlekedési baleset történt Budapesten, az Árpád-
híd Budára vezető oldalán. Egy sportkocsi vezetője elveszítette az irányítást járműve felett, majd a
kisodródó autó a szalagkorlátot és a járdán közlekedők védelmére kialakított magaskorlátot is
kidöntve ütközött egy kerékpárossal, aki a kórházba szállítást követően életét vesztette.

A szakértői vélemény szerint a balesetet okozó autó a sodródást megelőzően legalább óránkénti 137 kilométeres sebességgel haladt. A spontán versenyben részt vevő három autó – a Mercedes és két BMW – a Róbert Károly körút és a Papp Károly utca kereszteződésénél “találkozott”. Az elöl haladó Mercedest 1-2 másodperces lemaradással követte a második, míg a harmadik autó 7-9 másodperccel volt lemaradva tőlük. Az elöl haladó autó a hídon, a Népfürdő utca vonalában balra csúszott, ekkor a vezetője jobbra kormányzással próbálta megtartani a jármű stabilitását, ami nem sikerült. Az autó jobbra csúszott, majd a szalagkorlátot, valamint a kerékpárosok, gyalogosok védelmét szolgáló csőkorlátot átszakítva elütötte az ott szabályosan, Pest felé haladó biciklist, aki olyan súlyos – kettős végtagvesztéssel járó – sérüléseket szenvedett, hogy a kórházba szállítása után meghalt. A baleset erejét mutatja, hogy a Mercedes az ütközést követően a tetejére borult, és azon pörögve hetven métert csúszott még. A második autó még el tudta kerülni az ütközést, de a spontán versenyben részt vevő harmadik autó nem tudott megállni és belerohant a Mercedesbe; mind a két autó sofőrje súlyosan megsérült. A második autóban utazók közül senki nem sérült meg, ők hívtak segítséget.

Ugyanebben az időben a Margitszigeten folyt egy másik baleseti helyszínelés, annak résztvevői hallották a csattanást és azonnal a Árpád hídra mentek. Így két perc alatt meg is kezdődhetett az elsődleges rendőri intézkedés. A rendőrség a balestben érintett kocsikat lefoglalta és büntetőeljárást indított halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt. Az eddigi információk alapján a legvalószínűbb, hogy a sportautó vezetője tehető felelőssé a balesetért. A 33 éves férfi köztudottan a sebesség és a gyors autók rajongója.

Az Autós Nagykoalíció közleményben reagált a balesetre. Közleményük szerint megvan a maga helye és megvannak  szabályai az autóversenyzésnek. Az autózás mindenkinek a szabadságot ad és szórakozást, de ez utóbbinak kizárólag zárt pályákon, a biztonsági előírások maradéktalan betartásával lehet hódolni.

“Alapvető változás kell, hosszútávú megoldás, szemléletváltás. Sokat segíthetnek, de pusztán a törvényi szabályozás és a rendőri intézkedés nem képes gátat szabni az efféle magatartásnak. A féktelen, következmények nélküli életre, szabályszegésre buzdító filmes tartalmak világában, az értékeket minimum hiányosan-sajátosan tisztelő, többtízmilliós luxusautókat birtokló vezetők hamis valóságában ez sajnos önmagában nem elég. A legfontosabb a közlekedésbiztonság állandó napirenden tartása, születéstől a gyermek- és kamaszkoron át, a fiatal felnőtt időszakon és az egyre felelősségteljesebb felnőtté váláson keresztül egészen az időskorig.” – mondta Knezsik István az Autós Nagykoalíció elnöke.

Összeroncsolódott kerékpár és személygépkocsi darabjai az Árpád hídon 2023. július 1-jén. Eddig tisztázatlan körülmények között egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval. A balesetben többen megsérültek, egy férfi a kórházban meghalt. MTI/Mihádák Zoltán

Közleményükben kiemelik, hogy minden héten átlagosan 10 ember veszti el életét Magyarország útjain, tavaly 537-en haltak meg. A közlekedési kultúra, vagy morál a társadalom általános állapotának lakmuszpapírja. A közúton rengeteg az élet egyéb területein felhalmozódott feszültség jelenik meg, és ez hatalmas kockázatokat rejt magában. A balesetekért a legtöbb esetben a közlekedési kultúra a felelős, amin mindenképpen változtatni kell, hogy a jövőben csökkenjen a balesetek száma.

“A javulás érdekében legfontosabbnak az oktatást, nevelést, szemléletformálást tartjuk. Üdvözöljük,
hogy a Nemzeti Alaptanterv már tartalmazza a legfontosabb közlekedési ismeretek elsajátítását. Így a 10. osztály végére a középiskolások már tisztában lesznek nem csak a közlekedés fő szabályaival, hanem annak fizikai összefüggéseivel, veszélyeivel is. Hisszük, hogy az így nevelkedő fiatalok, a jövő sofőrjei már egy másik kultúra képviselői lesznek az utakon, és közlekedésük során a maiaknál sokkal tudatosabban irányítják járműveiket. A ma felnőttjének, szülőként, nevelőként, vagy akár egyszerűen csak a közlekedés résztvevőjeként legfontosabb erénye a példamutatás lehet. Amennyiben gyermekeik azt látják, hogy a felnőttek a szabályokat betartva vezetnek, gyalogosként nem restek elsétálni a zebráig, autósként a nyugodt, megfontolt és szabályos vezetést képviselik, illetve szabálytalanságot látva el is magyarázzák nekik, hogy ez miért veszélyes és milyen következményekkel járhat, akkor a fiatalok minden bizonnyal egy felelősségteljesebb hozzáállást fognak képviselni a közlekedésben. A tragédia óta sokféle megoldási javaslatot láthattunk, hallhattunk a probléma kezelésére, ezek között voltak megvalósítható és a lehetőségektől némiképp elrugaszkodott ajánlások is. Az ANK-nál abban hiszünk, hogy az oktatás, a felkészítés és a figyelemfelhívás jelenthet hosszútávú gyógyírt, és minél fiatalabb korban találkozunk vele, annál hatékonyabb lehet a szemléletformálás. Szeretnénk, ha a közlekedés minden résztvevője tisztában lenne azzal, hogy ez a veszélyes üzemnek minősített „társasjáték” valóban olyan kockázatokkal jár, amit pusztán a szabályok ismeretével nem vagyunk képesek felmérni.”- tájékoztatott Knezsik István