Hild-díj Szeged

Negyvenhárom év után kap ismét rangos városfejlesztési elismerést Szeged

Gazdaság Helyi hírek Kultúra

A Magyar Urbanisztikai Társaság már 38. alkalommal adományoz települési Hild János-díjat a fenntartható, stratégiai településfejlesztésben kimagasló eredményeket elért önkormányzatoknak. Idén a bírálók Szeged pályázatát ítélték a legjobbnak.

Szeged a Belvárosi híd térségének megújításával pályázott, ami három uniós támogatással és önkormányzati önrésszel megvalósult program eredményéből tevődik össze – írja a díjról értesülő önkormányzati portál, a szeged.hu. Ezek a Zöld Város Belváros projekt, a Múzeum és a Vár felújítása, valamint a Stefánia, a Belvárosi hídfő, a Híd utca és az Oskola utca átépítése. A fejlesztések három év alatt készültek el bruttó 4,12 milliárd forint értékben, ebből uniós forrás 2,26 milliárd forint volt, a több önkormányzati önerő.

A szegedi történelmi belvárost érintő Zöld Város projekt megvalósítási helyszínei a Tisza-part a Stefánia, a Móra park és a Roosevelt tér. A rehabilitáció elsődleges célja a műemléki védelem alatt álló városi közterületek környezettudatos, család- és klímabarát megújítása, az általános környezeti állapot javítása, a társadalmi integritás erősítése volt.

Ebben a környezetben található a Móra Ferenc Múzeum, Vár és Kőtár, valamint az ehhez kapcsolódó Várkert is, amelyek külső-belső felújítása és interaktív turisztikai célú fejlesztése szintén megvalósult.

Az Oskola utca, a Stefánia és a Belvárosi híd szegedi hídfőjének környéke az egyik legtöbb közlekedés-biztonsági konfliktussal terhelt belvárosi terület volt. Itt vezet át több tömegközlekedési útvonal, élénk az autóforgalom és az ország egyik legforgalmasabb kerékpárútja is itt található. Az Oskola utcában fákat telepítettek, bővült a gyalogosfelület és a vendéglátóhelyek teraszainak alkalmas terület.

Átalakították a Belvárosi híd szegedi hídfőjének csomópontját is. A fejlesztés a Deák Ferenc utca–Victor Hugo utca irányú forgalom folyamatosabbá tételét is szolgálja az Újszegedről Alsóváros felé. A kerékpáros közlekedés biztonságának növelése érdekében irányhelyes kerékpársávok kialakításával a kerékpáros és gyalogosforgalmat szétválasztották.

Az elismerést október 21-én a Magyar Urbanisztikai Társaság pécsi országos konferenciáján adják át, Hild-díjat Szeged egyszer, 1979-ben, a nagy árvíz századik évfordulóján kapott a nagyarányú fejlődéséért – írja a szeged.hu.

Fotók: Frank Yvette