Varga Zoltán DK

Kiebrudalná Kósa Lajost a debreceni politikából – interjú Varga Zoltán DK-s összellenzéki képviselőjelölttel

Helyi hírek

Január 26-án hivatalossá vált, hogy a Fidesz nem indít új arcokat Hajdú-Biharban a 2022-es országgyűlési választáson, így most már az is biztos, hogy a “jól bevált” Kósa Lajos lesz az 1. számú választókerületben a DK-s összellenzéki jelölt, Varga Zoltán ellenfele.

A taktikaiszavazas.hu számításai szerint ez egy billegő körzet, és reális esély mutatkozik a fideszes képviselő leváltására. Erről, és számos Debrecent érintő problémáról, aktuálpolitikai ügyekről faggatta szerkesztőségünk Varga Zoltánt.

Vérszegény. Ezzel a szóval jellemezte Török Gábor az ellenzék eddigi kampányát, de a szimpatizánsok is mintha többet vártak volna. Nem tervezik, hogy ráerősítenek?

Nyilván kívülről egy elemző más szemüveggel látja, mint mi. Minden kritikát megfogadunk, de azért látni kell, hogy az előválasztás okozta felfokozott hangulat, összetartozási élmény és katarzis utáni egy-másfél hónap valóban csalódást jelenthetett azok számára, akik azt gondolták, hogy ez a lendület fog majd továbbmenni az utcán. Az utolsó simítások vannak már csak hátra az ellenzék közös programjából, és kezdődik az éles kampány.

Ősszel elég kemény üzengetések voltak a DK és Márki-Zay Péter között, amelyből ön is kivette részét. Most már szent a béke?

Az előválasztás után olyan helyzet alakult ki, amire senki nem számított: a hat párt miniszterelnök-jelöltje kívülről érkezett, és bár több éve polgármesterként dolgozik, ebbe a rendszerbe nem volt egyszerű őt beintegrálni.

Olyan volt ez, mint az együttélés első hónapjai: meg kellett szoknunk egymást. Mi, kvázi politikusok erősebb jellemek vagyunk, ennek hangot is adtunk, ami az ellenzéki szavazók számára riasztó lehetett. Ez az összeszokási időszak elmúlt, tudunk együtt dolgozni, a közös programunk pedig gyakorlatilag elkészült. Működni fog ez a dolog, hamarosan indul az éles kampány.

Most már hivatalos, hogy Kósa Lajos lesz az ellenfele a Fidesz részéről. Mivel tudja ledolgozni a nem ledolgozhatatlan 1-2 százalékos hátrányát vele szemben?

Szerencsére vannak objektív módszerek a parlamenti képviselők tevékenységének összehasonlítására. Meg lehet nézni, mit tett Kósa Lajos a debreceniekért, és mit tettem én ellenzékiként. Hányszor szólalt fel Kósa a debreceniek ügyében? Hányszor fordult elő, hogy elment a saját (baráti) kormányához kilobbizni, hogy az útfelújításokra ne csak néhány tízmilliót kapjon a város, hanem milliárdokat. Mert ráférne különben. Ugyanígy a parkfelújításokkal. Vagy azért is küzdhetett volna, hogy ne az ország legjobb földjeit vegyék el ipari parkok részére. Ezek helyett azt láttuk Kósától, hogy a Csíki Sörért lobbizott, a kismama- és nyugdíjas szövetkezetek ügyét hangosította, de igazából nem nagyon látjuk őt a Parlamentben.

A debreceniekben fel kell ébreszteni a büszkeséget az iránt, aki képviseli őket. Egy olyan emberre nem tudom, hogy büszke lehet-e lenni, akit egy csengeri háztartásbeli át tud rázni, nyolc évig hazudja a nyelvvizsgáját és a diplomáját, és csak szökőévente jár be a Parlamentbe, és akkor sem a debrecenieket képviseli. Emlékezzünk arra is, hogy Kósa Lajos mivel nyert először választás 1998-ban. Azt ígérte, hogy a Malompark lesz az utolsó bevásárlóközpont, amit a városba beenged, és zöldhullámokat alakít ki. Egyik sem volt igaz.

Én az előválasztáson végig a debreceniek között voltam, engem meg lehet találni, velem lehet beszélgetni. Eljárok a debreceniek érdekében, és Kósa Lajossal ellentétben képviselem a debreceniek ügyét. Meg kell győzni a változást akarókat, hogy elmenjenek szavazni, mert a Fidesznek a szűk bázisán kívül nagyobb tartalékai már nincsenek.

Egyes felmérések szerint Debrecenben sokan még mindig úgy tudják, hogy Kósa Lajos a polgármester…

Ez azért lehet, mert Papp László nem tudott kinőni Kósa Lajos árnyékából. Reméltük, hogy Papp László (aki elődjénél vitathatatlanul kellemesebb jelenség) megpróbálja majd felszámolni Kósa Lajos örökségét, és nem folytatja a vidéki Elvis Presley-féle stílust. Ebbe meglátásom szerint belebukott, és bele is fásult. Megmaradt annak, ami volt valójában, egy gazdasági alpolgármesternek, aki Debrecen gazdasági ügyeit próbálja menedzselni, és ezzel kifújt.

Nincs egy karakán polgármester, akinek saját gondolatai lennének, és akár a saját kormányával szemben azt mondaná, hogy ácsi, én nem adom el a debreceni repülőteret nektek. Kósa Lajos 2008-ban még azzal érvelt, hogy csak magánbefektető tud egy repteret jól működtetni. Papp László tíz évvel később azt mondta, csak az önkormányzat lehet jó gazdája egy repülőtérnek, mert az önkormányzat az, aki rálát a pályázatokra, és tudja menedzselni a repteret, hogy az a város számára kedvező legyen. Most mit mond? Hogy az államnak azért kell odaadni a repülőteret, mert az állami pályázatok így biztosítottak. Akkor hogy van? Debrecent az állam teszi tönkre? A repülőtérhez hasonló értékes vagyontestek elvételével megfojtják az önkormányzatokat. Teljesen tisztában vagyok azzal, hogy ha Orbánék maradnak hatalmon, akkor három év múlva az lesz kiírva a debreceni repülőtérre, hogy Tiborcz és Mészáros Kft… Mert akkor rá fognak jönni, hogy mégicsak egy magánbefektető tudja ezt jól működtetni.

Reptér-ügy: viccet csinált a közgyűlésből Debrecen polgármestere?

Nekem az is visszás, amikor egy alpolgármester – például Debrecenben Széles Diána – jótékonykodik. Nekem ne jótékonykodjon egy városatya azzal, hogy kioszt két adag halászlevet, ráadásul nem is a saját pénzéből. Teremtsenek egy olyan várost, ahol nem élnek olyan szegény emberek, akik erre rászorulnak. Ugyanez a véleményem a fideszes szemétszedő kommandóról is, de az SMA-s gyermekek gyógykezelését sem az ilyen-olyan gyűjtésekből kellene finanszírozni. Fizesse ki az állam, ezért vonják le tőlünk a tb-t!

A tócóskerti beruházások ellen a Momentum élesen tiltakozik, a DK viszont mintha inkább a városvezetéssel értene egyet. Kell oda az a lakópark?

Nekünk az az álláspontunk, hogy minden lakás, ami megépül, az kell Debrecennek. Elkerülhetetlen egy nagyarányú bérlakásépítési program, mert le kell törni az egekbe szökött lakásárakat, és lehetőséget kell biztosítani azoknak a fiatal debreceni családoknak a lakáshoz jutáshoz, akik sok esetben azért költöznek ki a kertségekbe, vagy mennek el a városból, mert egy kezdőfizetésből még egy albérletet is képtelenek finanszírozni. Aki bérlakásépítésbe kezd Debrecenben, azt én támogatom.

Akkor is, ha ez zöldterületen valósul meg?

Nem akarok én különösebben vitába szállni a Momentummal és Mándi Lászlóval, de azt tudjuk, hogy a Tócóskert 3. üteme a ’80-as évek óta ki van jelölve, és az a terület, amiről valójában beszélünk, az egy ingatlanfejlesztési területként szerepel Debrecen térképén. Ezzel a lakóparkkal nem veszünk el zöldterületet, és hát valljuk be, ez a zöldterület nyáron igazi szúnyogcsapdaként keseríti a környékbeliek életét. Abban igaza van a Momentumnak, hogy ez egy érzékeny téma.

Mándi: Mindent meg fogok tenni azért, hogy a tócóvölgyi lakópark ne épüljön meg

Egy normális zöldprogrammal – kis erdőkkel, pihenőkkel, parkokkal, korszerűbb épületekkel – meg lehet ezt szépen valósítani. Nem ördögtől való a lakópark építése, csak hagyni kell a természetnek is, hogy azt be tudja lakni. Egy város viszont akkor fejlődik, ha épülnek új házak. Ehhez természetesen szükséges lenne megfelelő infrastruktúra is, nagyon rászorulna a fejlesztés többek között a Kishegyesi útra is.

Van erre alternatívája a Momentumnak, ők a város déli részére tennék ezt a lakóparkot

Lehet vizsgálni ezt a lehetőséget is, de akkor mi lesz a homokkerti felüljáróval? Ha ugyanis valahol dugók tudnak kialakulni Debrecenben, akkor hatványozottan jellemző a Mikepércsi út környékére.

Bárhova tervezzünk is egy lakóparkot, az mindenhol érdeksérelemmel fog járni. Egy városvezető feladata, hogy megtalálja a kompromisszumokat, és olyan lakóépületek létrehozását menedzselje, amelyek árban elérhetőek a pályakezdő fiatalok számára is.

A DKV-ról van talán a legrosszabb véleménnyel. Hogyan reformálná meg a debreceni tömegközlekedést?

A DKV ősbűne Kósa Lajossal kezdődött. A lehető legrosszabb ötlet volt maszek cég kezébe adni a debreceni tömegközlekedést. Azzal nyert a DKV és az Intertanker konzorciuma, hogy egy nyereségesen üzemelő, hatékonyabb és lényegesen nagyobb férőhely-kibocsátású tömegközlekedési közszolgáltatást fognak üzemeltetni. Leírták, hogy nem kérnek veszteségkompenzációt, és tízévente cserélik a flottát. Hol tartunk most? Az első évben kihúzatták a szerződésből a veszteségkompenzációra vonatkozó részt, a buszok cseréjének az ideje 12 évre módosult, és csökkentették a férőhely-kibocsátást.

“Kinek a biznisze a milliárdos veszteséget termelő debreceni buszközlekedés?” – válaszokat vár az önkormányzattól Varga Zoltán

Helyi buszközlekedést nyereségesen üzemeltetni nem lehet, ez tény. A helyközi közlekedés viszont tud nyereséget termelni, és a kettő kompenzálja egymást. Azzal, hogy Kósa ostoba módon belenyúlt ebbe a rendszerbe, és a helyi Volánt kiszorították a piacról, becsapták Debrecen lakosságát. Most pedig ott tartunk, hogy évente több mint 2 milliárd forint veszteségkompenzációt fizetünk egy olyan tömegközlekedésért, ahol olyan bérletkonstrukciót hoztak be, ami a lehető legrosszabb. Aljas áremelés volt például az egyvonalas, vagy a csak villamosra vagy csak buszra érvényes bérletek megszüntetése. Olyan szolgáltatást vetetnek meg emberekkel, amit soha vagy nagyon ritkán vesznek igénybe.

Éppen most kaptuk a DKV hivatalos indoklását a tanszüneti menetrend meghosszabbításával kapcsolatban. Ezt például csak kisebb részben indokolják a sofőrhiánnyal, a fő ok a vállalat szerint az, hogy nagy mértékben csökkent az utaslétszám. De hogy legyen utas, ha azért, amiért fizet, nem kap szolgáltatást? Lassan el lehet azon gondolkozni, hogy kell-e egyáltalán ezért viteldíjat kérni az utasoktól.

Mi a megoldás?

A tömegközlekedést szerethetővé kell tenni. Az nem normális dolog, hogy egy városon belül több mint egy órába kerül eljutni A-ból B-be. Rossz az utak áteresztőképessége, a minősége, nincsenek kialakítva buszsávok, ahol pedig egyirányúsítás van, az maga az ostobaság csúcsa. Mert valljuk be, azzal, hogy felgyorsították a Szent Anna és a Kossuth utca forgalmát, sikerült elérni, hogy az utcák két-két végpontján olyan dugók alakulnak ki, amelyek élhetetlenné teszik az egész belvárost. Sőt, a belvárosi dugók egész Debrecen közlekedését tönkre tudják tenni.

Debrecenben a Kósa-érával kezdődően politikusok döntik el, hogy egy városnak hogyan kell működnie, és ennek az lett az eredménye, hogy világrekorderek vagyunk a dugóban eltöltött órák viszonylatában, a város tömegközlekedési térképét pedig elrettentő példaként mutogatják. A megoldást én abban látom, hogy ne politikusokra, hanem szakemberekre bízzuk a debreceni közlekedésszervezést és az úthálózat felújítását. Nem a kátyúkat kell tömködni, hanem hosszú távban kell gondolkodni. Az is nonszensz, hogy egy nyomorult zöldhullámot nem lehet megcsinálni a városban. Katasztrófa, hogy a Kassai úttól nem lehet zökkenőmentesen eljutni a Csapó utca elejéig.

Mi a helyzet az egészségügy privatizációjával? Az ellenzék tagadja ezirányú terveit, de a fideszes média mintha meg se hallaná, még hangosabban állítja az ellenkezőjét.

Felháborító, hogy pont Orbánék vádolják ezzel az ellenzéket, amikor egy szimpla Covid-tesztért fizetni kell? Persze kivéve a focistákat. Ez a folyamat már most zajlik. A közelmúltban nekem is szükségem volt egy ct-vizsgálatra, amit Debrecenben csak egy hónap múlva tudtak volna elvégezni, így Diósgyőrbe kellett mennem miatta. Mindenki a saját bőrén-zsebén érzi, hogy ez így működik. Alapvető diagnosztikai vizsgálatokat egyszerűen nem végeznek el. Debrecenben például nincs olyan kolonoszkópiás vizsgálat, amiért ne kellene fizetni. Még amiért fizetni kell, azt sem nagyon érjük el. Egy normális államban szűrővizsgálat-szerűen kellene elvégezni ezt mindenkin, hiszen a vastagbéldaganat az egyik vezető halálok Magyarországon, de 5-10 év, mire kialakul. Az egészségügy leterheltségét is nagyban csökkentené, ha ez a vizsgálat rutinszerűen menne.

Mi lesz az egyetemi alapítványokkal, ha kormányváltás lesz?

Megszüntetjük őket. A lehető legnagyobb aljasság volt ez, ami történhetett a felsőoktatással. Az alapítványok jól is működhetnének, de nem így. Nézzük már meg, kik a tagjai a Debreceni Egyetem fölé rendelt kuratóriumnak. Benne van Kossa György, aki a debreceni buszokat szállítja most – azokat a buszokat, amelyeket például mozgássérültek nem is tudnak használni. Ott van a kuratóriumban – mint tanácsadó – Kósa Lajos a nulla darab diplomájával. Nem beszélve a fideszes káderek feleségeiről. A Debreceni Egyetem hű vazallusa és kiszolgálója Orbán minden hülyeségének, lásd Putyin díszpolgári címe, vagy Mocsai Lajos kézilabdaedző botrányos kinevezése. A Fidesz az egyetemet úgy tekinti saját homokozójának, hogy már nagyobb költségvetésből működik, mint a város, és Debrecennek nemhogy beleszólása (az már régóta nincs), rálátása sincs arra, hogy mi történik ezekkel a pénzekkel.

Várja már a Természettudományi Múzeum érkezését?

Nem lesz abból semmi, ez a terv szerintem csak egy blöff. Csak azért találták ki, hogy hatalmas pénzeket húzzanak ki belőle. Nézzük meg, hányszor tervezték újra a Multimodális Központot. A stadiont hányszor tervezték át? És mit mondanak az embereknek? Készül…

Ide kell múzeum, nagyon örülnék is újaknak, de ne olyan áron, hogy ezeket máshonnan hozzuk el. Kellett volna színház is, de nem az, amit Kósa Lajos két bugyibolt közé álmodott meg a Fórumban. Mutassanak már még egy olyat, hogy bevásárlóközpontban színház van. Jut eszembe, sok-sok éve Kósa Lajos azt mondta nekem: “Képviselő úr, maga kultúraellenes, de 2009-ben ott fog ülni velem együtt az első sorban a Latinovits Színház premier előadásán”. Azóta már a színház első felújításánál kellene tartani.

A volt Loki-pályán épülhet fel az új Természettudományi Múzeum Debrecenben

A Kálvinista Rómában megkerülhetetlen a kérdés: az egyházak finanszírozását hogyan racionalizálná?

Nagyon haragszom azért Papp Lászlóra, mert privilegizált helyzetben tartja az egyházakat. Szinte minden előterjesztésében szerepel olyan önkormányzati ingatlan, amit egyházi kézbe ad a város, ingyenesen. Az egyháznak megvan a maga szerepe a társadalomban, de az a lelkek gondozása kell, hogy legyen.

Orbán mániája az állam és az egyház összefonódása és ezer szálon való kapcsolódása. Ezt nem látom helyesnek. Az egyháznak meg kell adni azt a lehetőséget, hogy különösen a szociális kérdésekben aktívan részt tudjon venni, de azt, hogy ezért erőn felül állami támogatást kapjon, azt nem tartom jónak. Az egyházak országosan és debreceni szinten is túlzott támogatásban részesülnek. Ez az egyházaknak sem jó egyébként. Hogy egy konkrét példát is említsek, semmi nem indokolja, hogy az egyházi gépjárművek ingyenesen parkolhassanak Debrecenben. Ne kapjon adómentességet az egyház, csak azért, mert egyház.

Ha már Orbán és a mániái: a debreceni labdarúgás nem most éli aranykorát. Nagy pénz, kis foci?

Hasonló itt is a gond, mint a közlekedésszervezésben. A politikának a lehető legtávolabb kellene elhelyezkednie a focitól és a többi látványsportról. Én jobban szeretném, ha Orbán Viktor mániája mondjuk az egészségüggyel vagy a kultúrával lenne kapcsolatos, de sajnos nem ez a helyzet. A DVSC annak köszönheti jelenlegi helyzetét, hogy egy hozzá nem értő kókler, Kósa Lajos nyúlt bele. Semmi keresnivalója a DVSC környékén. A klubok nem érdekeltek az utánpótlásnevelés eredményesebbé tételében, hiszen van pénz az ennél gyorsabb, de csak rövidtávú eredményt hozó külföldi játékosok megszerzésére is.

Mit mondott Gyurcsány Ferenc debreceni fórumán a bekiabálóknak?

Az ilyen embereket nem nehéz leszerelni, mert eléggé sematikusan gondolkoznak. Mondtam nekik, hogy üljünk le, és beszéljük meg ezt a helyzetet. Erre nem nagyon voltak hajlandók.

“Kitaposom a beledet!” – Kis híján ölre mentek az acsarkodók Gyurcsány Ferenc debreceni utcafórumán

Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára egyébként még a választás előtt újra ellátogat majd Debrecenbe.

Az alufóliasisakos sztorit kisebb-nagyobb sikerrel ön ellen fordították. Nem bánja?

Nem. Most is ugyanúgy megcsinálnám. Az embernek néha tudnia kell kifigurázni a rendszert, még akkor is, ha a rendszert megpróbálja ellene fordítani. Aki engem nem szeret, annak teljesen mindegy, hogy van-e alufóliasisak vagy nincs. Épp ez a szörnyű az Orbánék által épített világban, hogy ilyesmiken rugózunk, ahelyett, hogy belegondolnánk, mennyire beteg dolog, hogy ez önkormányzati vezető azért hív össze egy közgyűlést, hogy a nem létező “Soros-tervről” döntsenek.

Ereszcsatorna-darabot vitt a parlamentbe a debreceni DK-s képviselő, kurvákról, közpénzről beszélt

Ön szerint a debreceni fideszes képviselők hisznek a Soros-terv nevű összeesküvés-elméletben?

Itt tartunk, hogy elvileg okos és értelmes emberek szereplői egy aljas színjátéknak. Ha tisztában vannak azzal, hogy ez egy valótlanság, akkor aljasok, ha elhiszik, akkor hülyék. Különösen egy történész – Pósán László – esetében lenne fontos, hogy tisztában legyen a szavaival. De a Fidesz fő ideológusa is elismerte már, hogy ez a “Soros-terv” egy kreált dolog. A sorosozás egy politikai termék: találj egy olyan embert, aki nem tud válaszolni, nincs hadserege, a népnek mondd azt, hogy ő téged meg akar támadni, mi pedig megvédünk tőle. De nem nagyon hallani mostanában a sorosozást, új gumicsontok vannak már helyette.

– Szilágyi Szabolcs –